Bilmek istediğin her şeye ulaş

Mantıklı olmak ve ateist olmak arasında çok güçlü bir bağlantı mı vardır?

Mantıklı olmak ile Ateist olmak arasında gerçekten de çok güçlü bir bağ vardır. Çünkü gerçek bir ateistin ancak "aklının sınırları kadar" kabulleri vardır. Gerçek bir ateist, gerek "ön kabulleri" olmadığından gerekse makuliyet sınırlarının dışına çıkan konuları düşünmeme gayretinden ötürü mantıklıdır.

Ancak bu durum ateizmin haklılığını göstermez. Çünkü ateistin yaptığı gördüğü, duyduğu ve algıladığı kadarına inanmaktır. Kanıtın yokluğu, yokluğun kanıtı olmadığı için Ateist haklıdır denilemez.

İnançlı insan ise "inancının gereği" ön kabullerle başlar yola. Örneğin İslam'da "gaybe iman" vardır. Allah'a, meleklere, cinlere iman gibi. Bunlar hem "ön kabul"dür hem de aklın sınırlarını aşan konulardır.

Mantık denilen "sistem" sebeb - sonuç ilişkisi içerisinde yürür ancak bu sistem için diğer öneli unsur "algılanabilirlik" tir.

Örneğin yüzünün bir kısmı şekil bozukluğuna uğrayan birisi için "cin çarpmış" diyebilirsiniz. Eğer inançlı birisi iseniz bu sizi rahatsız etmez. Çünkü burada mantığınızı değil duygularınızı/inançlarınızı devreye sokmuşsunuzdur. Ancak bir ateist için sebep-sonuç ilişkisi önemlidir ve ateist algılayamadığı "cin" unsurunu değil tıp ilminin ona sunduğu "kas rahatsızlığına neden olan hastalığı/felci" kabul eder.
  • Paylaş
Her ateist mantıklı olmak zorundadır ama her mantıklı insan ateist olmak zorunda değildir. Bir çok bilim insanı bile bir yere kadar mantıklı düşünür, bir yerden sonra dogmasında takılıp kalır. Yani mantıklı dediğimiz insanlar bile bazen duygusal kararlar vereceklerinden inançlı da olabilirler.
  • Paylaş

Çok güçlü bir bağlantı var dersek yanılmış olabiliriz çünkü bu sonuçta her mantıklı olan ateist olmak zorundaymış gibi bir anlam çıkabilir. Ancak bütün dinlerde insanlara bir miktar korku ve hayret yayabilmek adına mucizeler oluşturulmuştur. Bu yüzden bence genelde insanlar ateist olmak için bir miktar mantıklı olmak zorundadırlar. Çünkü ateizm zaten dünyanın fiziki şartlarının dışında (yani mantıksal olgular) bir olguyu kabul etmez.

Ancak her ateist olmayan insanda mantıksız diyemeyiz, mantıklı olup ateist olmayan insanlarda bulunmaktadır. Yine de bütün dinlerde mucizelerin, yani mantık dışı olguların bulunduğunu düşünürsek, mantığın bir noktaya kadar ilerlediğini, bir noktadan sonra ise çöktüğünü kabul edebiliriz. Diğer taraftan ateist bir insanın savunduğu görüşün yani ateizmin içinde mantık dışı bir olgu bulunmaz. Buradan yola çıkarak bence çok güçlü değil ama güçlü sayılabilecek bir bağlantı bulunmaktadır.

  • Paylaş

Doğada var olan bir takım şeyleri araştırarak, şüpheye düşerek ilerleme sonucu Allah'ın varlığı ile ilgili bir takım sorularla karşılaşılır. Her şeyin Allah'tan geldiğine inanılan bir grupta hiç bir şekilde mantık yürütülmez hatta bunun üzerine sesli düşünmek bile günahtır. Bu yüzyıllarca böyle olmuştur. Bu iki olay arasındaki bağın gücü tartışılır. Ancak tarih boyunca her zaman düşünce ve fikir suçluyla insanlar ceza almış ve idam edilmiştir. Düşünmek ve sorgulamak bence de körü körüne inanmaktan uzaklaştırır.

  • Paylaş
Tamamen kişisel bir cevap vereceğim, Ben ateistleri de bir inanç grubu olarak görüyorum onlar yaratıcı olmadığına inanmadan savunamazlar zaten, insan inandığı şeyi savunur bu sebeple ateizm de bence din dışı bir inanç sistemidir. Buradan yola çıkarak şunu söyleyebiliriz belkide inanç sistemlerinin kendi içinde bir mantığı olmak zorundadır, Ancak evrensel bir ortak akıl ile mantıksal bir inanç sistemi olmayacağına göre inanç ve mantık evrensel anlamda yan yana gelemez,
Ister din olsun adı ister dinsizlik evrensel bir mantık aranmamali.
  • Paylaş
6

Çiğdem Çelik, Birisi tercüme edebilir mi lütfen ?

Hakan, nereyi anlamadığınızı yazarsanız seve seve tercüme edebilirim

Çiğdem Çelik, Anlamadım bilinen anlamıyla anlamadım değil Hakan.Inançlar dogmatik olgilardır .Ateizmi bu kalıba nasıl koyduğunu anlamadım.Gerçi subjektif olarak yazıyorum demişsin ama ben yine de açıklama bekliyorum .Tabii sana katılmadığım için .Şöyle soruyla belirteyim itirazımı.Karanlık diye bir şey var mıdır?Yoktur değil mi ?Işık vardır ve karanlık olma durumu ışıksızlıktır .Ateizm de inancın yokluğudur.Ateistlerin çoğu inancı yok ederken ben olmadığına inanıyorum diye yok etmez.Bu sancılı süreç bir takım mantık kurallarıyla sorgulanarak geçilir ve buna rağmen de sorgulamaya devam edilir.Kisacası budur demek istediğim ☺

Hakan, şimdi ben de anladım :) yazayım, ilk girişte de belirttiğim üzere tamamen kişisel bir yargı, ki sende zaten bu tespiti fark etmişsin, anlatmak istediğim şu, bir fikri savunmak için bir takım verileri elde bulundurmak lazım dır, bu veriler manevi olabileceği gibi maddi verilerde olabilir ve o verilerin ışında bir sonuca ulaşırsınız savunmak için veriler doğru ise savunmanız da doğrudur. veriler doğru değil ise savunmanız yanlış olacaktır. Şimdi asıl tespite geri dönelim savunabilmek için verilerinin doğruluğuna inanmak lazımdır aksi halde inanmadığı bir şeyi savunmak gibi büyük bir mental hatanın içinde olur insan. Konu ile bağlarsak bir insanın ateizmi savuna bilmesi için bir takım veriler omalı elinde ve bunların doğruluğundan emin olmalı aksi halde din denilen ağır ayfon onu tekrar mantık ve bili dışına sürükler.

Işık örneği ilk başta doğru gibi gelse de insana olaya tersten bakmakta fayda görüyorum, karanlık vardır, ışıkta vardır birinin yokluğunda diğerini görürüz. dünyamızın gündüz ışıl ışıl olması güneşin bütün evreni aydınlattığı anlamına gelemez senin de bildiğin gibi , ve biliyorsun ki ışık localdir karanlık evrensel :)

Çiğdem Çelik, Evet Hakan ,geldik " var ve yok" a .Karanlık bir algıdır .Işık vardır ve reeldir.Onu göremiyor olsan da vardır ve karanlık gibi herhangi bir şeye bağıl değildir .Bu da onu "var" yapar.Oysa karanlık yoktur aslında. Bu tür bağıl örnekler çoğaltılabilir tabi .Ateizm de bu şekilde düşününce bağıldır aslında.Teizme bağıl olarak doğmuştur.Ama bu doğumun sebebi işte bu sorudur .Mantık olmasaydı bireyler ateist olabilir miydi?Oysa inanç icin mantık gerekmiyor .O hazır bir şekilde avucumuza konuyor.Inanclı bireyler kendi içlerinde inançlarının mantığını taşıyabiliyorlar ancak .Ateistin elinde bu mirası reddetmek için bir takım veriler olmalıdır .Muhalefet olsun diye sonsuz cehennem göze alınabilir mi?Ha bir noktada haklısîn . Evet ateizmde de bir parça inanç vardır.Beynine,bilime ,gördüklerine inanmak.
Soru:Karanlık nasıl evrenseldir ? 😇

Hakan, Çünkü ışık kaynakları evrende (Yıldızlar) kendi etraflarını gücü kadar aydınlatır. Misal Güneş Ay'ın karanlık tarafı için yoktur. Tüm uzayın karanlığında karanlık evrensel olmasında ne yapsın. Buradan hareketle ayın karanlık tarafında yaşıyor olsaydık ışık lokasyonunda olmayacağımız için olduğunu bildiğimiz halde ışığı yok sayacaktık taa ki ateşi bulana kadar. Bu sebeple ışık lokal, karanlık evrenseldir.

Sonraki Soru
HESAP OLUŞTUR

İstatistikler

1097 Görüntülenme8 Takipçi5 Yanıt

Konu Başlıkları