Bilmek istediğin her şeye ulaş

Ağ (Bilgisayar)

Bilgisayar

Bilgisayarların birbirine bağlanmasıyla oluşan yapı

Ocak 2014

Hüsnü İşleyen, bir soruya yanıt verdi.

Windows 8 ile bilgisayarlar arası kablosuz ağ nasıl açabilirim?

"Connectify" programı ile kablosuz ağ kurulabiliyor. İnternet paylaşımı yapılabiliyor.
Eylül 2013

Ahmet Kartal, bir soruya yanıt verdi.

İki bilgisayarlı bir ağda bir bilgisayar diğerini görürken diğer bilgisayar ilkini neden bazen görür bazen görmez? Çözüm nedir?

Çözümü gerçi arkadaşlarımız söylemiş ama ağdaki kuracağın gruplara dikkat etmek gerekir ev/ iş yeri ağı olarak bilgisayarlara verilen ip adreslerinin ayrı olmasına dikkat edilmesi gerek. Ayrıca işletim sitemlerinin aynı olması da sorunları çözebiliyor. Bazı bilgisayarlarda ayrı işletim sistemleri olduğu için de bu sorunlar sıkça görülmektedir. Sevgilerimle, hayırlı günler.
Eylül 2013

Hilal Korkmaz, bir soruya yanıt verdi.

Ağ üzerinde toplam 3 pc 4 portlu bir modem sayesinde birbirlerine bağlı konumdadır. İstediğim herhangi bir bilgisayarda bazı siteleri tamamen engellemek istiyorum. Bunu nasıl yapabilirim?

Bilgisayara statik ip vererek bu ip nin engellenmek istenilen sitenin ip sine erişimi kısıtlanabilir. Ama bunun modeminizin destekliyor olması gerekiyor. Modeminizin özelliklerine internetten bakarak neler yapabileceğinize bakabilirsiniz.
Eylül 2013

Gündüz Ayar  yeni bir  gönderide  bulundu.

VPN nasıl kurulur?

Gizli yasaklı sitelere girmek için pek çok program var. Fakat bilgisayarda her zaman manuel olmak en iyisi ve sağlamıdır. Bu yazımızda VPN ağını nasıl kuracağımızı öğreneceğiz.
  1. Ağ ve Paylaşım Merkezi'ni açın ve Yeni bağlantı veya ağ kurun yazısına tıklayın.
    VPN (Virtual Private Networks)
  2. Açılan pencerede Çalışma alanına bağlan seçeneğini seçin.VPN (Virtual Private Networks)
  3. İnternet bağlantımı (VPN) kullan seçeneğini seçin.VPN (Virtual Private Networks)
  4. Çıkan pencerede internet adresine VPN hizmeti almak istediğiniz IP veya siteyi girin (Ben ukpptp.hotfreevpn.com adresinden hizmet alıyorum).
    VPN (Virtual Private Networks)
  5. Kullanıcı adını free, şifreyi 1234 olarak girin.
    VPN (Virtual Private Networks)
  6. Bağlan'a tıklayın. Doğrulamadan sonra VPN ağına katılmış olacaksınız.
    VPN (Virtual Private Networks)
ÖNEMLİ NOT
VPN adresi olarak ukpptp.hotfreevpn.com adresini kullandığımız yazdım. Bu sitenin VPN hizmetinin kapanması durumunda farklı VPN hizmeti veren bir sürü site var. Bu sitelere girerek buradan gerekli VPN adresi, kullanıcı adı ve şifreyi alarak aynı şekilde farklı bir VPN ağına da bağlanabilirsiniz. VPN hizmeti veren bazı siteler:
Haziran 2013

Musa Aydın, bir soruya yanıt verdi.

VPN (Virtual Private Network) nedir?

VPN dahil olan uç noktalar arasında fiziksel bağlantı içerisinde, belirli protokoller yardımıyla sanal bir tünel oluşturmadır. Veriler network içerisinde enkripte edilerek sadece VPN bağlantısını kullanan uçl arın bildiği bir anahtar ile şifrelenir. Uçlar bu sayede kendilerinin veri iletiminde yetkili olduklarını da onaylamış olurlar.
VPN bağlantısı kullanan kişilere veri güvenliği, veri bütünlüğü gibi avantajlar sağlarlar. Yeni geliştirilen yöntemler ile kullanan şirketlerin kaynaklarına dışarıdan güvenli erişim imkanı sağlar.
Mayıs 2013

Srht Erd  yeni bir  gönderide  bulundu.

Routing Table (yonlendirme tablosu)

Networkte hatalari yakalamak icin en onemli konulardan biride bagli olan
aglari okuyabilme ve yonlendirme tablosundaki her satiri iyi bi sekilde
anlama becerisidir. Yonlendirme tablolarini iyi anlamak icin her bir
satiri ayri ayri incelemek ve o networkteki topolojiyi tekrardan
olusturmaktan gecer

Yonlendirme tablosuna gecmeden once...

3 sokagi olan muhit ve her sokakta karsilikli toplam 40 ev oldugunu varsayalim
bu sokaklarin isimleride..

---SOKAK ISMI ----- KAPI NUMARALARI

1. Karanfil sokak ------- 1 - 40 -----------
2.Nergis sokak --------- 1 - 40 ----------
3.Menekse sokak ------ 1 - 40 ----------
olsun.

Siz karanfil sokakta bekliyorsunuz diger arkadaslarinizdan biri Nergis
sokakta digeride Menekse sokakta bekliyor olsun.. sizin bulundugunuz
sokagi diger iki arkadasiniz gormuyor ve onlarin bulundugu sokagida siz
goremiyorsunuz ama 2. sokaktaki arkadasinizla (direk) sesle temas
kurabiliyorsunuz. 3. sokakta bulunan arkadasinizda 2.sokaktaki
arkadasiniz vasitasiyla (statik) iletisim kurabiliyorsunuz
sizin
durdugunuz Karanfil sokaga adres bulmak icin size soru sormaya gelen
birinin oldugunu varsayalim ve size Menekse sokak 32 numarayi soruyor
sizde (direk) sesini duydugunuz arkadasiniza soruyorsunuz Menekse sokak
32 numara nerde? diye o da kendi sesini duydugu bi sonraki sokaktaki
arkadasiniza soruyor ve o da cevap olarak kendisinin Menekse sokakta
oldugunu ve 32 numaranin marketin karsinda oldugunu soyluyor sizde bu
cevabi Nergis sokakta bulunan arkadasiniz vasitasiyla aliyorsunuz ve
size adres soran kisiye Menekse sokagin 1 sokak ilerde oldugunu ve 32
numaranin marketin karsinda oldugunu soyluyorsunuz ve boylelikle paketi
adrese yollamis oluyorsunuz :)
Olay tamamiyle bundan ibaret

Simdi gelelim Routing Table okumaya...
Cisco ios programinda yonlendirme tablosundaki ciktilari gormemiz icin
enable modda
show ip route komutunu yaziyoruz.
sonra enter.

ve sonuc olarak Routerdaki Yonlendirme tablosun ciktisi..

C 192.168.10.0/24 is directly connected Serial 0/0
C 192.168.11.0/24 is directly connected FastEthernet0/0
C 192.168.12.0/24 is directly connected Serial 0/1
R 192.168.13.0/24 (120/2) via 192.168.10.1 Serial 0/0
R 192.168.14.0/24 (120/1) via 192.168.10.1 serial 0/0
R 192.168.15.0/24 (120/1) via 192.168.10.1 serial 0/0
R 192.168.16.0/24 (120/1) via 192.168.12.2 serial 0/1
R 192.168.17.0/24 (120/2) via 192.168.12.2 serial 0/1

olsun.

Asagidaki resim yazilan networkun topolojisini gorsel olarak ifade eder
Simdi hem asagidaki resmi bi yandanda satir satir topolojimizi inceleyelim

Ağ (Bilgisayar)

show ip route komutu girdikten sonra cikan yonlendirme tablosunda,
C ile baslayan aglar bize direk olarak bagli olan networkleri temsil ediyor.
burada

C 192.168.10.0/24 is directly connected Serial 0/0
direk olarak seri baglanti kurulmusserial 0/0 portuna bagli 192.168.10.0/24 networkunu temsil ediyor

C 192.168.11.0/24 is directly connected FastEthernet0/0

direk olarak FastEthernet0/0 cikisina bagli 192.168.11.0/24 networkunu temsil ediyor

C 192.168.12.0/24 is directly connected Serial 0/1

ise direk olarak serial 0/1 portuna seri kablo ile baglanti kurulmus 192.168.12.0/24 networkunu temsil ediyor
ve kendisine bagli olan networkleri router update etmeye baslar ve bu updateleri okuyabilen protokollerden biri Riptir (R)

R
ile baslayan aglar bize dinamik Rip protokolu ile bagli olan networkleri ifade ediyor

R 192.168.13.0/24 (120/2) via 192.168.10.1 Serial 0/0
192.168.10.1
serial 0/0 portundan seri baglanti araciligi ile baglanti kurdugu
192.168.13.0/24 networku ifade ediyor burdaki (120/2) nekadar uzakta
oldugunu gosteriyor burda yazan (120/2)
2 bize networkun 2 hop
ilerde oldugunu soyluyor yani kendisiyle birlikte 2 router uzakta
oldugunu ifade ediyor 2 hop ilerde oldugu icin bunu bulut icirisinde
gosteriyoruz

R 192.168.14.0/24 (120/1) via 192.168.10.1 serial 0/0

burada
192.168.10.1 serial0/0 portundan seri baglanti araciligi ile baglanti
kurdugu 192.168.14.0/24 agini ifade ediyor buradaki (120/1) bize 1(hop) router ilerde oldugunu ifade ediyor

R 192.168.15.0/24 (120/1) via 192.168.10.1 serial 0/0
192.168.10.1 serial 0/0 portundan seri baglanti aracigi ile 192.168.15.0/24 agina baglanti kurdugunu ve (120/1) 1 (hop) router ilerde oldugunu gosteriyor

R 192.168.16.0/24 (120/1) via 192.168.12.2 serial 0/1
burada ise 192.168.12.2 serial 0/1 portundan seri baglanti araciligi ile 192.168.16.0/24 agina baglanti kurdugunu ve (120/1)yani 1 (hop) router ilerde bulunan networku gosteriyor

R 192.168.17.0/24 (120/2) via 192.168.12.2 serial 0/1
son olarak 192.168.12.2 serial 0/1 portundan seri baglanti araciligi ile 192.168.17.0/24 agina baglanti kurdugunu ve (120/2) yani 2 (hop) router uzakta oldugunu ifade ediyor bunuda 2 hop ilerde oldugu icin bulut icerisinde ifade ediyoruz.

Routing table okumak agda hata meydana geldiginde hatayi bulmak icin insana buyuk kolayliklar saglar
Baslarda anlattigim sokak hikayesi aslinda buraki networkten hemen hemen hic bir farki yoktur ayni prensipte calisirlar

bi sonraki yazimda RIP ve OSPF protokollerine daha detayli bi sekilde deginecem

Saygilar
Srht Erd
Mayıs 2013

Srht Erd  yeni bir  gönderide  bulundu.

Router (Yönlendirici)

Routing verilerin network'ler arasında taşınması işlemidir. Bu işlem brigde'ler tarafından da yapılır. Aralarındaki fark ise bridging işlemi OSI 2. katmanında (data-link) gerçekleşirken, routing işlemi OSI 3. katmanında (network) gerçekleşir.

Router'ler network'leri birbirine bağlayan aygıtlardır. Router ile bağlanacak network'ler aynı üst düzey protokolü kullanıyor olmalıdırlar. TCP/IP, IPX gibi.
Router'lar köprüler gibi MAC adreslerini kullanmazlar. Network'leri bir network numarası ile numaralandırırlar. Network numarası mantıksal bir network'e verilen bir numaradır.

Router aygıtları OSI network ve transport katmanında çalışırlar. Router'lar görevi network'ler arasındaki iletişimi yönlendirmektir. Router'lar internetworking'de şu görevleri üstlenirler:

  • Adresleme
  • Bağlantı protokolleri
  • Paket yönetimi
  • Hata kontrolü
  • Yönlendirme

Router'lar verinin iletiminde en uygun yolu bulurlar. Network trafiğini düzenlerler ve herhangi bit segment'in fazla yüklenmesini engellerler. Bu işleme "load balancing" denir.

Bir router'in görevleri şunlardır:
  • Bir veri paketini okumak.
  • Paketin protokollerini çıkarmak.
  • Gideceğin network adresini yerleştirmek.
  • Routing bilgisini eklemek.
  • Paketi alıcısına en uygun yolla göndermek
Router'lar en iyi yolu seçmek için "routing protocols" olarak adlandırılan özel bir yazılım kullanırlar.
Router'lar RIP (Router Information Protocol) paketleri aracılığıyla bütün network
bilgilerini yayınlarlar.

Network adreslerini bilmedikleri için bütün protokoller route edilemezler. TCP/IP, IPX gibi protokoller route edilebilirler.

Yaygın olarak kullanılan routing protokollerinden bazıları şunlardır:
  • BGP : Border Gateway Protocol TCP/IP
  • EGP:Exterior Gateway Protocol TCP/IP
  • RIP: Routing Information Protocol TCP/IP
  • OSPF: Open Shortest Path First TCP/IP
Router'ın yönetiminde aşağıdaki konulara yer verilir:

  • Router'ın adresi, adı vb. bilgileri ile ilk kurulum.
  • SNMP ile network'ün kontrolü
  • Güvenlik.
  • Hata giderme
Alıntıdır
Bir sonraki routing table ile ilgili konulara ilerde değinecem. Sağlıcakla..
Mayıs 2013

Srht Erd  yeni bir  gönderide  bulundu.

Ethernet Frame (Ethernet Çerçeveleri)

Popüleritesi yüksek bir frame olduğu için biraz detaya inerek açıklamaya çalışacağım..Tanımlandığı yer olarak physical (fiziksel) katmanda, data link (veri bağlantı) katmanında ieee 802.2 mantıksal link kontrolünde (LLC) ve ieee 802.3 Medya Geçiş Kontrolünü (MAC) kullanarak osi de yerini alır bunlara daha sonra detaylı değinecem.. şuan için önemli olan ilk iki katmanda tanımlanması..

XEROX firması tarafından ilk ethernet iletişimi hayata geçirilmiştir
1973 yılında Bus topology
üzerine kurulu bir network teknolojisi geliştirildi. Ethernet, o zamanki haliyle 3 Megabit hızında veri iletişimi sağlayan ve coaxial kablo ile sağlanan bir network yapısıydı.


MAC Adresleri

Mac adresleri 48 bitten oluşur ilk 24 bit bilgisayarı tanıtıcı nitelikleri içerir Organizational Unique Identifier (OUI) diğer 24 bit ise Ethernet kartını üreten firmanın bilgilerini içerir Vendor Assigned (NIC cards, interfaces)
örnek olarak
Mac adresleri 48 bit hex. dijit olarak tanımlanır
00 60 2F 3A 07 BC
00 60 2F --> bilgisayarı tanıtan dijitler3A 07 BC --> üretici firmayı tanıtan dijitler
MAC adresleri IEEE tarafından rezerve edilerek üretici firmalar verilir. Böylece dünya üzerinde iki aynı MAC adresinin olması engellenir.

Bilgisayarın network kartının MAC adresini görmek için Windows 9x ortamında Winipcfg.exe, Windows NT/2000 ortamında ise ipconfig.exe programlarını Run menusunden çalıştırmanız yeterlidir.


Gel gelelim....

Bir ethernet çerçevesi 64 - 1518 byte arası büyüklükteki sayısal darbelerden meydana gelir ve 4 ana bölüm içerir...


Başlangıç (Preamble) : 8 bytelık her istasyonun hazır olduğunu gösteren haberleşme darbeleridir.. Paket büyüklükleri buna dahil edilmezler
Asıl görevi ben hazırım bana paket gönderebilirsindir demesidir istek ister.

Başlık (Header) : Paketi kimin gönderdigini ve kime gidecegini tutar. Aynı zamanda Paketin büyüklüğünüde barındırır. Eğer alan istasyon farklı büyüklükte frame alırsa, yeni bir frame gönderilmesini talep eder. Büyüklüğü her zaman 14 bytetır. Gönderen ve alacak olan istasyonların adresleri MAC adresleridir. Eğer broadcast adresi olur ise mac numarası ff-ff-ff-ff-ff-ff-ff şeklinde olacaktır


Veri (data) : Büyüklüğü 46-1500 byte arasında olabilen ve iletilecek olan veriyi içeren kısımdır. Eğer veri 1500 bytetan büyükse, parçalara ayrılarak dizi numarası verilir. Eğer 46 bytetan küçük ise bu defa verinin sonuna 1 dizisi koyularak iletilir.

Çerçeve Denetim Dizisi ( Frame Check Sequence) : Frame denetim dizisi alınan paketin gönderilen olup olmadıgını denetlemek için kullanılır. Bunun için kullanılan algoritmaya Periyodik fazlalık denetimi (Cyclic Redundancy Check) adı verilir. Bu alanın uzunluğu 4 bytetır.

Ethernette Çarpışma olayına değinelim birazda...
buradaki çarpışma nedir nasıl olur diye sorarsak.. Eğer iki istasyon aynı anda iletişim yapmaya kalkışırsa sinyaller birbiri üstüne biner ve çarpışmaya neden olurlar.Paket iki istasyondan çıktıktan sonra birbiri arasında çarpıştıklarında Collision Detection (çarpışma algınlanması) olur ve JAM (karmaşıklık) sinyali vermeye başlarlar ve istasyonlar iletişimi durdurur bu olaydan sonra istasyonlar Randomly (Rastgele) bir müddet bekledikten sonra iletişim kurmaya devam ederler

Bunun için...
CSMA ( Carrier Sense Multiple Access ) birden çok kullanıcısı olan veri taşıma ortamlarında (paylaşımlı) göndericinin herhangi bir veriyi göndermeden önce veri yolunda trafiğin olup olmadığını kontrol ettiği bir iletişim kuralıdır.

Carrier Sence : Bir göndericinin hehangibir veriyi göndermeden önce Carrier Wave (Taşıma Sinyali-Bilgi taşınmasına izin verme amaçlı gönderilen bir sinyal) sinyalini dinlemesi-beklemesi durumunu tarif eder. Bu; veri gönderiminden önce başka bir istasyon tarafından kodlanmış bir sinyalin veriyolunda bulunup bulunmadığının taranması işlemidir. Eğer herhangi bir gönderim işlemi bulunmuşsa istasyon iletime başlamadan önce daha önceki gönderim işleminin bitmesini bekler.

Mutiple Access: Herhangi bir fiziksel ortamın birden çok istasyon tarafından kullanaılması durumunu tarif eder.
CSMA Tipleri:
Persistent (ısrarlı) CSMA

Gönderici (İstasyon) veri gönderimine hazır olduğunda, fiziksel ortamın dolu olup olmadığını kontrol eder. Sürekli olarak ortamın meşgul olup olmadığını kontrol eder eğer ortam boş kalırsa küçük bir veri paketi gönderir.Eğer çakışma/çarpışma gerçekleşirse bu işlemi rastgele zaman aralıklarında devam ettirir.
Persistent (kalıcı) CSMA

Bu iletişim kuralı 1-persistent CSMA'nın bir tür genelleştirilmiş şeklidir.Gönderici bir veri gönderimine hazır olduğunda , sürekli olarak ortamın boş olup olmadığını kontrol eder.Ortam boş kaldığında küçük bir veri paketi ile birlikte probability-p (olabilirlik) sinyalinide gönderir.Eğer gönderim gerçekleşmez ise kendisine tanınmış bir sonraki özel zaman aralığında tekrar küçük bir veri paketi ile birlikte p sinyalini gönderir. Bu işlem gönderim işlemi başarılı olana veya başka bir istasyon veri göndermeye başlayana kadar devam eder.
Nonpersistent (ısrarlı olmayan) CSMA

Gönderici bir veri gönderimine hazır olduğunda ortamın boş olup olmadığını kontrol eder eğer boş değilse rastgele bir zaman aralığında bunu tekrar eder.Ortam boş kaldığında gönderici veri gönderimini başlatır.Eğer çakışma/çarpışma gerçekleşirse , gönderici rastgele bir süre bekler ve yukardaki işlemleri tekrar eder.
Görüldüğü gibi persistent CSMA'da ortam boş kaldığında küçük bir veri paketi deneme amaçlı gönderilirken ,Nonpersistent CSMA'da doğrudan veri gönderimine başlanmaktadır.

Arkadaşlar ufak bi dip not...
Alıntı yaptıgım yerlerde vardır önemli buldugum noktalarda benden eklediğim notlarda vardır o nedenle yazılarım genel olarak tarhana çorbası kıvamındadır ama bol vitaminlidir Afiyet olsun
Mayıs 2013

Srht Erd  yeni bir  gönderide  bulundu.

Protokol nedir (protocol)

Detaylı olarak anlatmadan önce protokolün akılda kolay kalabilmesi için
bir örnek yazacak olursak protokolümüz insanlar arası iletişim olsun sonuçta birbiri arasında konuşan kişilerin aynı dili konuşabiliyor olması gerekir sadece ingilizce bilen biri ile sadece türkçe bilen biri karşı karşıya geldiğinde anlaşmada problemler çıkar ve iletişim hatası olur ama bi konuda anlaşmaları gerekse ve bu anlatacaklarını kağıda çizerek yapacaklarsa buna çizim protokolü diyebiliriz. Tabi bu iletişim için gerekli donanımların aynı olması gerekir o da bu çizim protokolünü görmesi ve gördükten sonra kavraması gereken organımız olan gözdür.

Şimdi bilgisayarlar arasındaki protokollere gelelim...

Aynı veya farklı üreticilerin ürettikleri bilgisayarların haberleşebilmeri ve karşılıklı çalışabilmelerinin sağlanması için alıcının göndericiden gelen veriyi anlayabilmesi gerekir. Alıcının ve vericinin; kullanılacak işaretler, veri formatları ve iletim yöntemleri konularında anlaşmaları gerekmektedir. Veri formatlarını ve iletimin zamanlanmasını düzenleyen bu kuralların bütününe protokol denir.İki veya daha fazla bilgisayarın birlikte çalışabilmesi için aynı protokolü kullanmaları zorunludur.Protokoller verinin nasıl iletileceği konusunda ağdaki birimler arasındaki anlaşmayı temsil eder. Onları görmeniz beklenmesede ve az kişi tarafında anlaşılabilir olsada, sistemin performansı üzerindeki etkileri şaşırtıcı olabilir.Zayıf bir protokol veri transerini yavaşlatabilir, fakat standart protokolleri izleyen yazılımlar farklı sistemler arasında iletişim kurabilirler.

Örnek olarak
TCP/IP protokolü değişik mimarilere ve iletişim sistemlerine sahip bilgisayarlar arasında veri transferine izin verir.
Protokolün anahtar elemanları sözdizimi, semantik ve zamanlamadır.

Sözdilim : kullanılacak sinyalin seviyesini ve gönderilecek verinin biçimini belirtir.
Semantik : makineler arasında koordinasyonu sağlamak için gereken bilgi yapısını içerir.
Zamanlama : hız ayarlaması yapar (portu saniyede 9600 bit olan bir bilgisayar ile portu 1200 bit olan bir bilgisayar birbirleriyle konuşabilir)
protokoller ürünlerin içerisine uygulanırlar.
Mayıs 2013

Srht Erd  yeni bir  gönderide  bulundu.

Osi Katmanları

OSI (Open Systems Interconnection) modeli, ISO (International Organization for Standardization) tarafından farklı bilgisayarları haberleştirmek için geliştirilmiş bir standarttır. OSI modelinden önce, sadece aynı firma tarafından üretilen cihazlar birbirileri ile iletişim halinde iken, bu standartla beraber farklı firmalar tarafından üretilen cihazlar aynı protokolleri kullanarak haberleşebilirler. Yani paketler bu katmanları takip ederek iletilirler. OSI modeli 7 katmandan oluşmaktadır. Bu katmanlar sırasıyla,

1. Physical (Fiziksel Katman)
2. Data Link (Veri Bağlantı Katmanı)
3. Network (Ağ Katmanı)
4. Transport (Taşıma Katmanı)
5. Session (Oturum Katmanı)
6. Presentation (Sunum Katmanı)
7. Application (Uygulama Katmanı) şeklindedir.

Her katman kendi içinde farklı görevler yapar. Ayrıca her protokolün çalıştığı katman farklıdır. Burada belirtilen her bir katman bir üst katmana hizmet sağlamaktadır. Gönderilecek veri her katmanda o katmanın özelliğine göre işlemlerden geçer. İlk olarak gönderilecek veri Transport katmanında bölümlenerek segment haline gelir. Buradan network katmanına gönderilen segment şeklindeki veriye bilgisayarın ip adresleri girilir. Böylece veri artık paket haline gelir. Daha sonra DataLink katmanında eklenen mac adresi bilgileri ile beraber frame adını alır. En son Physical katmanına gelen frameler bitler halinde gönderime hazır hale gelir. Yani bir veri gönderilmeden önce bölünür. Sonra veriyi tanımlayan parametreleri girildikten sonra bitler halinde Fiziksel katmanda iletimi gerçekleşir. Bu iletimde 7. Katmandan 1. Katmana doğru bir işlem sırası söz konusudur. Daha sonra bu veriyi alacak olan bilgisayarda veri önce Fiziksel katmana gelir, sonra üst katmanlara doğru tersinir işlemler yapılarak çıkar. Dolayısıyla Application katmanına gelindiğinde sadece verinin kendisi kalır. Yani Transport katmanında yapılan bölünme işlemi yine transport katmanında segmentlerin birleşmesi ile veri tekrardan birleştirilir. DataLink katmanında eklenen mac adresi bilgileri, Network katmanında eklenen ip adresi bilgileri yine aynı katmanlarda silinir. Veri iletimi bu şekilde olur. Şimdi detaylı bir şekilde katmanlara ayrı ayrı göz atalım.

1. Physical (Fiziksel) Katman: Fiziksel katman adından da anlaşılabileceği gibi verinin fiziksel ortamlarda aktarımını sağlayan katmandır. Burada veri bitler halinde gönderilir. Veri farklı fiziksel ortamlarda gönderilebilir. Yani tüm başlıkları eklenmiş halde bulunan frameler elektrik, ışık veya dalga sinyalleri şeklinde gönderilebilir. Bu sinyallerin geçtiği fiziksel ortamlar da farkılık gösterir. Metal kablolar, FiberOptik kablolar veya Havadan kablosuz bir şekilde iletilebilir. Tüm bu işlemlerin olmasını sağlayan protokoller sadece fiziksel katmanda tanımlıdır. Bu katmanda çalışan cihaz olarak Hub gösterilebilir. Hub kendisine gelen sinyali tüm portlarına eşit bir şekilde iletir. Bu katmanda verinin PDU’su (Protokol Data Unit) bitlerdir.
2. DataLink (Veri Bağlantı) Katmanı: Bu katmanda fiziksel katmana ulaşım için protokoller vardır. Yani verinin fiziksel ortama akışını kontrol eden katmandır. İkinci katmanda geçerli olan adres mac adresleridir. Yani ikinci katman cihazları mac adresine göre anahtarlama yaparlar. Switch ikinci katman cihazlarına örnektir. Bu katmanda flow kontrolle hatalı paketler kontrol edilip tekrardan gönderilir. Ethernet, Token-Ring ve Wi-Fi bu katmanda çalışan protokllerdir. Bu katmanın PDU’su mac adres ekli olan frame’dir.
3. Network (Ağ) Katmanı: Network katmanı verinin diğer ağlara gönderilmesi gerektiği durumda kullanılan ip adresinin eklendiği katmandır. Bu katmanda verinin en iyi yoldan nasıl gönderileceği kararlaştırılır. Yönlendirme işlemi bu katmanda yapılan bir işlemdir. Ip, Icmp ve Arp gibi protokoller bu katmanda görev yaparlar. Bu katmanın PDU’sunun adı pakettir.
4. Transport (Ulaşım) Katmanı: Transport katmanında üst katmanda gelen veri segmentlere bölünür. Bu şekilde veri kaybı olması durumda veriler daha küçük boyutlu olacağı için tekrardan gönderilmesi daha kolay olur. Bu katmanda verinin uçtan uça iletimini sağlanır. Veri iletimi sırasında verinin iletilip iletilmediği bu katmanda kontrol edilir. Ve gerekirse tekrardan gönderilme işlemi bu katmanda yapılır. Bu katmanda çalışan TCP ve UDP en bilinen protokollerdir. Bu katmanın PDU’su segmenttir.
5. Session (Oturum) Katmanı: İki bilgisayar arasında oturumun kurulması, kullanılması ve sonlanması bu katmanda yapılır. Birden fazla bilgisayarla iletişim halinde olunması durumunda doğru bilgisayarla haberleşmeyi sağlar. SMB, NFS, ISO8326, ISO 8327 protokolleri bu katmana aittir. Bu katmanda ve bundan sonraki katmanlarda PDU direk olarak data dan oluşur.
6. Presentation (Sunum) Katmanı: Bu katmanda genel olarak yapılan iş verinin diğer bilgisayarlar tarafından anlaşılabilir hale gelmesini sağlamaktır. Verinin formatının belirlendiği katmandır. Ayrıca verinin sıkıştırılma, açılma ve şifrelenmesi gibi işlemlerin yapıldığı katmandır.
7.Application (Uygulama) Katmanı: Uygulama katmanı bilgisayar ile ağ arasında monitör görevi görür. Diğer katmanlarda olduğu gibi bir üst katmanı olmadığı için o katmana servis sağlaması gibi bir durum da söz konusu değildir. Uygulamaların ağ üzerinde çalışması bu katmandan kontrol edilir. HTTP, TELNET, SSL, DNS, DHCP, SMTP, SNMP, FTP, RTP, TFTP gibi protokoller bu katmana aittir.Veri iletiminin, bilgisayarlar arasında sağlanması bu katmanlardan sırasıyla geçerek olur. Daha sonra veriyi alan bilgisayarda aynı yolu tersten giderek veriye ulaşır. Kullanılan protokoller ve algoritmalar aynı olduğu çin farklı firmalar tarafından üretilen cihazların haberleşmesinde herhangi bir sorun olmaz. Network’de çıkabilecek herhangi bir sorun OSI modeli sayesinde sınıflandırılır. Ve herhangi bir katmanda oluşacak bir sorundan diğer katmanlar etkilenmez. Bu da sorun çözümünde network yöneticisine fayda sağlar. Network sorun tespiti sırasında ilk olarak fiziksel katmanından başlanıp application katmana kadar sırasıyla ayarlar kontrol edilir. Yani internete bağlanamadığını söyleyen birine soracağımız ilk soru kablo takılı mı, wireless cihaz açık mı olmalıdır. Sonrası zaten gelir

kaynakça: agcilar.net
Nisan 2013

Gündüz Ayar, bir soruya yanıt verdi.

VPN (Virtual Private Network) nedir?

Türkçe'ye "Sanal Özel Ağ" şeklinde çevrilir. VPN'ler ağlara uzaktan ve güvenli bir şekilde erişimi sağlar. Bu güvenlik VPN'nin komşu ağlar arasında gizli ve özel bir bilgi akışını sağlamaya yönelik kurulmasıyla oluşur. Data internet üstünden gitse, ağ dinlense bile tünelleme ve kullanılan güvenlik yazılımları sayesinde saldıran kişinin eline geçenler bir anlam ifade etmez. Yani VPN, internet üzerinden güvenli ve şifreli veri iletişimini sağlamak için düşünülmüştür. Ayrıca VPN bu amaçta düşük maliyetler ve kolay kullanım sunmaktadır.
Ağ (Bilgisayar)
Ocak 2013

Özdeş Üzen, bir soruya yanıt verdi.

LAN olarak oynanabilecek en iyi oyunlar hangileridir?

Beni lan'dan saran oyunlar genellikle strateji oyunları. O yüzden C&C oyunları, BFME serisi ve Company of Heroes diyorum. :)
Daha fazla

25 kişi

Konunun Takipçileri

Alt Konu Başlıkları

Henüz bu konu başlığı ile ilgili konular bulunmuyor.