Bilmek istediğin her şeye ulaş

Blues, 400 yıllık geçmişi olan ve temeli Afrika'ya dayanan, bir müzik türüdür. Kökleri Afrika'da bulunan blues, 17. yüzyıldan itibaren Afrika'dan getirilen kölelerin tarlalarda çalışırken söyledikleri hüznü, umudu, özgürlüğü ve derin acıyı anlatan şarkılardan doğmuştur. Blues, 1865 yılından itibaren köleliğin kaldırılmasıyla birlikte Amerikan toplumu içinde yayılmaya başlar ve buradan da zaman içerisinde tüm dünyaya yayılır. 1910'lu yıllardan itibaren ise blues, Amerika'da bir çok şehre yayılır. Bu şehirlerdeki kültürle ve müzikle harmanlanır ve yeni Blues türleri ortaya çıkar, bunlardan bazıları Delta Blues, Memphis Blues, Texas Blues'dur. 1930'lu yıllara gelindiğinde Blues, Caz müzik ile harmanlanarak Robert Johnson, Big Bill Broonzy, Sonny Boy Williamson, Lonnie Johnson ve Tampa Red idi. Blues, özünde en çok ritim özellikleriyle dikkat çekmektedir. Ancak günümüzde icra edilmekte olan Electric Blues yüksek enstrüman hakimiyeti ve güçlü ritim kabiliyetiyle birlikte iyi bir armoni bilgisini de gerektirmektedir. Zira Modern Blues, Afrika kökenlerinin yanında çok yüklü bir etkileşime uğramış ve pek çok müzikten kalıntılar barındırır hale gelmiştir.

Ekim 2016

Burçin Gökgöz  yeni bir  gönderide  bulundu.

Nisan 2015

Winterwitch  yeni bir  gönderide  bulundu.

Otis Redding ~ Love Man

OTIS!!!!! http://en.wikipedia.org/wiki/Otis_Redding FAIR USE NOTICE: These pages/video may contain copyrighted (© ) material the use of which has not always ...
Ocak 2015

Winterwitch  yeni bir  gönderide  bulundu.

Gary Moore - Still Got The Blues

1982 Ballads & Blues 1994......Rest In Peace my Guitar Hero...
Kasım 2014

Şaman  yeni bir  gönderide  bulundu.

Kasım 2014

Hakan  yeni bir  gönderide  bulundu.

B.B. King The Thrill Is Gone Crossroads Guitar Festival 2010 DVD

Blues master B.B. King performs "The Thrill Is Gone" in Chicago at the 2010 Crossroads Guitar Festival. The best of the festival has been compiled in a four ...
Eylül 2014

Şaman  yeni bir  gönderide  bulundu.

Eylül 2014

Hakan  yeni bir  gönderide  bulundu.

Ağustos 2014

Musa Çetiner, bir soruya yanıt verdi.

Blues müziğinin en iyi isimleri kimlerdir?

Yazılan isimlere ek olarak
Scuttle Buttin | Stevie Ray Vaughan

Şubat 2014

Şaman  yeni bir  gönderide  bulundu.

Jazz ve Blues Arasındaki Benzerlik ve Farklar

Aşağıdaki küçük kullanım kılavuzu copy/paste yöntemiyle yapılmamıştır, kanaatimce müzisyen arkadaşların anlayacağı şekilde tarafımdan yazılmıştır.

Jazz ve blues'da da 4/4, 3/4, 6/8 gibi düz ritimler kullanıldığı gibi, sadece jazz'da 7/8, 9/8, 13/8 gibi ritimler de kullanılır. Tüm blues'lar jazz yapılabilir. Jazz'ın bir ritim sınırlaması yoktur ama blues genellikle shuffle ritimleriyle çalınır yani blues'da 2 sekizlik nota yanyana yazıldığında bunlar sekizlik triole gibi çalınır ilk nota iki sekizlik triole son nota da tek triole uzunluğunda çalınır. Aynı şey bir jazz - blues'da da uygulanabilir. Blues da pentatonik artı bir ya da iki blue note kullanılır (alçaltılmış (diminished) 3'lü, 5'li (ki en çok kullanılan budur, hatta diabola en musica denerek orta çağda yasaklanmıştır) ve 7'lidir), aynısı jazz'da da yapılabilmesinin yanı sıra jazz'da kromatik (yani 12 tonun hepsi) bile kullanılabilir. Şimdi diyeceksiniz, aynı şeyler ikisinde de yapılabiliyor, peki fark nedir?

Jazz ve Blues arasındaki en önemli fark jazz'ı jazz yapan armonik yapısıdır. Jazz'da çalınacak armonilere direkt gidilmez önce o armoninin ait olduğu gamlardan birinin 2. Armonisi ardından 5. Armonisi çalınır ve sonunda o armoniye gidilir, ya da hiç gidilmez önce çalınmış olan 2. Ve 5. Kademeler zaten o armoninin oluşturacağı hissi oluşturmuştur. Blues'da ise armonilere direkt olarak gidilir ve genellikle sırasıyla 1. Kademe (prim) 4 ölçü, 4. Kademe (subdominant) 2 ölçü, 1. Kademe 2 ölçü, 5. Kademe (dominant) bir ölçü, 4. Kademe 1 ölçü, birinci kademe 2 ölçü (ya da orada bir blues turn around) çalınarak 12 ölçü tamamlanır. Bu da 12 - bar blues denen temel blues'un haritası olur.

Diğer önemli fark ise blues'da 3 sesli ya da 7'li gibi basit 4 sesli akorlar kullanılırken jazz'da mutlaka 4 sesli akorlar kullanılır ve burada maj7, maj9, maj7b9, diminished, arttırılmış formlar gibi daha komplike akorlar kullanılır. Hatta daha da ileri gidilerek akorların temel tonunu armoni enstrümanları çalmaz ve bas gitar ya da kontrbas çalarak armonik yapıyı tamamlar.

Tüm parçalar gibi blues parçalar da jazzlaştırılabilirler. Bunun için blues iskeletindeki akorlara yukarıda da belirttiğim gibi 2. Ve 5. Kademelerinden yaklaşmanız yeterlidir. Mesela bir sol majör blues'u ele alırsak yani:

G-Blues
G G G G
C C G G
D C G G (12-bar blues kalıbı),

Bunu jazz kalıbına uyarlarsak, bir sürü yolu var ama şu şekilde seçilebilir (buradaki armoniler jazz voicing'leriyle çeşnilendirilebilir, çeşnilendirilmezse "easy listening" jazz olarak kalırlar) :

G-Jazz
(Am7 D7) Gmaj7 (Am7 D7) Gmaj7
(Dm7 G7) Cmaj7 (Am7 D7) Gmaj7
(Em7 Am7) (Dm7 G7) (Am7 D7) Gmaj7

Dikkatlice okur ya da çalarsanız yukarıdaki G-Blues'un 3. Satırındaki D yerine G-Jazz'da (Em7 Am7) ve yine G-Blues'un 3. Satırdaki C yerine G-Jazz'da (Dm7 G7) yazdığmı görürsünüz. Bunlar bu armonilerin 2. Ve 5. Diğer bir değişle sekund ve dominant kademeleridir, o ölçülere ait olması gereken temel akorlar D ve C kullanılmamıştır ama bu yazdığım akorlar yarım zamanlı çalınarak (bu durumda zaten yarımşar ölçü çalındıkları için çeyrek zamanlı oluyorlar, yani 4/4 bir parçada birer 4'lük nota uzunluğunda olacaklar) temel akorlar da sonlara eklenebilir (bu durumda iki dörtlük uzunluğunda) .

Bir de yine müzisyen arkadaşlarım için çok değerli olabilecek bir tabloyu paylaşmak istiyorum. Bu tablo Diyatonik Modülasyon Tablosu, yani kullanabileceğiniz tüm basit akor bağlantılarını gösteren bir tablo.

14

Ya da buradan büyük boyutlu olarak indirebilirsiniz:
tinypic.com/view.php? Pic=357rfkp& s=6

Tabloyu kullanmak için herhangi bir armoniden başlayarak okların yönünü takip etmeniz yeterli olacaktır. Kalın okları soldan sağa takip ederseniz gamın tüm akorlarını diyatonik kadenzler halinde arka arkaya çalarsınız ki o bile güzeldir. Gitarda çalıyorsanız ilk akorunuzla yüksek bir pozisyondan başlayarak oklar sağa ilerledikçe sizin de düşük pozisyanlara (yani sap üzerinde sola doğru) inerek çalmanızı tavsiye ederim. Bir Do majör gamı için mesela 8. Pozisyanda ilk Cmaj7 akorunu, 3. Pozisyonda ise son Cmaj7 akorunu çalmalısınız. İsterseniz ince okları takip ederek satırlar arasında geçiş yapar ve gamınızın cinsiyetini değiştirebilirsiniz, ihtiyaç duyduğunuzda yine uygun yerlerdeki ince okları kullanarak başlangıç gamınıza geri dönebilirsiniz.

Bu iki müziğin bir dinleyici açısından önemli olabilecek, kökenleri, hissiyatı ve enstrüman seçimleri konularına zaten diğer arkadaşlar da değinmişler. Hali hazırda uzun yazdım ben daha fazla gevezelik etmeyeyim.

Umarım burada verdiğim naçizane bilgiler müzisyen arkadaşlarıma yararlı olmuştur.

Kolay gelsin, iyi eğlenceler.
Mayıs 2013

Şaman, bir soruya yanıt verdi.

Blues müziğinin en iyi isimleri kimlerdir?

Robert Johnson - Cross Roads


John Lee Hooker - One Bourbon One Scotch One Beer


Muddy Waters - Hoochie Coochie Man


En büyüğü tabii ki:
B. B. King - The Thrill Is Gone


Kısmen:
Jimi Hendrix - Hear My Train A-Comin'


Gary Moore - Still Got the Blues


Clapton - Knopfler - Same old blues


Jeff Beck - Brush with the blues


Janis Joplin - Kosmic Blues


ZZ Top - Blue Jean Blues


Ve uçuk mavi
Miles Davis - Blue


Aklıma gelenler bunlar...
Mayıs 2013

Şaman  yeni bir  gönderide  bulundu.

Live - MTV Unplugged - Stevie Ray Vaughan

12 tellinin dili olsa da konuşsa C:
Mayıs 2013

Şaman  yeni bir  gönderide  bulundu.

Nisan 2013

Bert  yeni bir  gönderide  bulundu.

Bob Seger - Turn the page

gece daha yeni başlıyor gençler uyumayın LAN!

Daha fazla

21 kişi

Konunun Takipçileri

Alt Konu Başlıkları

Henüz bu konu başlığı ile ilgili konular bulunmuyor.