Bilmek istediğin her şeye ulaş

Jazz

Caz; bir müzik türü Utah Jazz; bir NBA takımı The Jazz Singer; bir müzikal Jazz (Queen albümü), 1978 tarihli Queen albümü

Ekim 2015

Winterwitch  yeni bir  gönderide  bulundu.

Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Summertime

https://www.facebook.com/PuertoLibre
Ağustos 2014

Winterwitch  yeni bir  gönderide  bulundu.

Miles Davis: Photos of a Jazz Giant in 1958 | LIFE.com

On a spring night in May 1958, LIFE photographer Robert W. Kelley shot a few rolls of film at an intimate jazz gig in New York City. Those photographs, featuring musical legends-in-the-making, were never published. Until now.
Ağustos 2014

Winterwitch  yeni bir  gönderide  bulundu.

bi insan bu kadar sempatik mi olur =)

Guitar solo Jazz

Francis Coletta spielt Gitarre solo an der EGTA Tagung 2006 in Zürich.
Ağustos 2014

Winterwitch  yeni bir  gönderide  bulundu.

Aretha Franklin - Respect [1967] (Original Version)

Aretha Franklin - Respect Song written by Otis Redding Album: I Never Loved A Man The Way I Love You [1967] _________________________ RESPECT (oo) What you w...
Ağustos 2014

Winterwitch  yeni bir  gönderide  bulundu.

cici smooth jazz ♥ ♥ ♥

Someone Like You - Van Morrison.wmv

Van Morrison's version of "Someone Like You"
Şubat 2014

Şaman  yeni bir  gönderide  bulundu.

Jazz ve Blues Arasındaki Benzerlik ve Farklar

Aşağıdaki küçük kullanım kılavuzu copy/paste yöntemiyle yapılmamıştır, kanaatimce müzisyen arkadaşların anlayacağı şekilde tarafımdan yazılmıştır.

Jazz ve blues'da da 4/4, 3/4, 6/8 gibi düz ritimler kullanıldığı gibi, sadece jazz'da 7/8, 9/8, 13/8 gibi ritimler de kullanılır. Tüm blues'lar jazz yapılabilir. Jazz'ın bir ritim sınırlaması yoktur ama blues genellikle shuffle ritimleriyle çalınır yani blues'da 2 sekizlik nota yanyana yazıldığında bunlar sekizlik triole gibi çalınır ilk nota iki sekizlik triole son nota da tek triole uzunluğunda çalınır. Aynı şey bir jazz - blues'da da uygulanabilir. Blues da pentatonik artı bir ya da iki blue note kullanılır (alçaltılmış (diminished) 3'lü, 5'li (ki en çok kullanılan budur, hatta diabola en musica denerek orta çağda yasaklanmıştır) ve 7'lidir), aynısı jazz'da da yapılabilmesinin yanı sıra jazz'da kromatik (yani 12 tonun hepsi) bile kullanılabilir. Şimdi diyeceksiniz, aynı şeyler ikisinde de yapılabiliyor, peki fark nedir?

Jazz ve Blues arasındaki en önemli fark jazz'ı jazz yapan armonik yapısıdır. Jazz'da çalınacak armonilere direkt gidilmez önce o armoninin ait olduğu gamlardan birinin 2. Armonisi ardından 5. Armonisi çalınır ve sonunda o armoniye gidilir, ya da hiç gidilmez önce çalınmış olan 2. Ve 5. Kademeler zaten o armoninin oluşturacağı hissi oluşturmuştur. Blues'da ise armonilere direkt olarak gidilir ve genellikle sırasıyla 1. Kademe (prim) 4 ölçü, 4. Kademe (subdominant) 2 ölçü, 1. Kademe 2 ölçü, 5. Kademe (dominant) bir ölçü, 4. Kademe 1 ölçü, birinci kademe 2 ölçü (ya da orada bir blues turn around) çalınarak 12 ölçü tamamlanır. Bu da 12 - bar blues denen temel blues'un haritası olur.

Diğer önemli fark ise blues'da 3 sesli ya da 7'li gibi basit 4 sesli akorlar kullanılırken jazz'da mutlaka 4 sesli akorlar kullanılır ve burada maj7, maj9, maj7b9, diminished, arttırılmış formlar gibi daha komplike akorlar kullanılır. Hatta daha da ileri gidilerek akorların temel tonunu armoni enstrümanları çalmaz ve bas gitar ya da kontrbas çalarak armonik yapıyı tamamlar.

Tüm parçalar gibi blues parçalar da jazzlaştırılabilirler. Bunun için blues iskeletindeki akorlara yukarıda da belirttiğim gibi 2. Ve 5. Kademelerinden yaklaşmanız yeterlidir. Mesela bir sol majör blues'u ele alırsak yani:

G-Blues
G G G G
C C G G
D C G G (12-bar blues kalıbı),

Bunu jazz kalıbına uyarlarsak, bir sürü yolu var ama şu şekilde seçilebilir (buradaki armoniler jazz voicing'leriyle çeşnilendirilebilir, çeşnilendirilmezse "easy listening" jazz olarak kalırlar) :

G-Jazz
(Am7 D7) Gmaj7 (Am7 D7) Gmaj7
(Dm7 G7) Cmaj7 (Am7 D7) Gmaj7
(Em7 Am7) (Dm7 G7) (Am7 D7) Gmaj7

Dikkatlice okur ya da çalarsanız yukarıdaki G-Blues'un 3. Satırındaki D yerine G-Jazz'da (Em7 Am7) ve yine G-Blues'un 3. Satırdaki C yerine G-Jazz'da (Dm7 G7) yazdığmı görürsünüz. Bunlar bu armonilerin 2. Ve 5. Diğer bir değişle sekund ve dominant kademeleridir, o ölçülere ait olması gereken temel akorlar D ve C kullanılmamıştır ama bu yazdığım akorlar yarım zamanlı çalınarak (bu durumda zaten yarımşar ölçü çalındıkları için çeyrek zamanlı oluyorlar, yani 4/4 bir parçada birer 4'lük nota uzunluğunda olacaklar) temel akorlar da sonlara eklenebilir (bu durumda iki dörtlük uzunluğunda) .

Bir de yine müzisyen arkadaşlarım için çok değerli olabilecek bir tabloyu paylaşmak istiyorum. Bu tablo Diyatonik Modülasyon Tablosu, yani kullanabileceğiniz tüm basit akor bağlantılarını gösteren bir tablo.

14

Ya da buradan büyük boyutlu olarak indirebilirsiniz:
tinypic.com/view.php? Pic=357rfkp& s=6

Tabloyu kullanmak için herhangi bir armoniden başlayarak okların yönünü takip etmeniz yeterli olacaktır. Kalın okları soldan sağa takip ederseniz gamın tüm akorlarını diyatonik kadenzler halinde arka arkaya çalarsınız ki o bile güzeldir. Gitarda çalıyorsanız ilk akorunuzla yüksek bir pozisyondan başlayarak oklar sağa ilerledikçe sizin de düşük pozisyanlara (yani sap üzerinde sola doğru) inerek çalmanızı tavsiye ederim. Bir Do majör gamı için mesela 8. Pozisyanda ilk Cmaj7 akorunu, 3. Pozisyonda ise son Cmaj7 akorunu çalmalısınız. İsterseniz ince okları takip ederek satırlar arasında geçiş yapar ve gamınızın cinsiyetini değiştirebilirsiniz, ihtiyaç duyduğunuzda yine uygun yerlerdeki ince okları kullanarak başlangıç gamınıza geri dönebilirsiniz.

Bu iki müziğin bir dinleyici açısından önemli olabilecek, kökenleri, hissiyatı ve enstrüman seçimleri konularına zaten diğer arkadaşlar da değinmişler. Hali hazırda uzun yazdım ben daha fazla gevezelik etmeyeyim.

Umarım burada verdiğim naçizane bilgiler müzisyen arkadaşlarıma yararlı olmuştur.

Kolay gelsin, iyi eğlenceler.
Ekim 2013

Şaman  yeni bir  gönderide  bulundu.

Haziran 2013

Funda Seydem, bir soruya yanıt verdi.

Haziran 2013

Gürkan Çakıcı, bir soruya yanıt verdi.

Son yıllarda yetişen en büyük jazz şarkıcıları kimlerdir?

Son yıllarda en çok beğendiğim ve dinlediğim jazz sanatçısı Amy Winehouse'du bence. Gerçekten bu türe çok güzel giden bir sesi vardı kendisinin. Randy Brecker da son zamanların iyilerindendir.
Haziran 2013

Gizli Kullanıcı,  yeni bir soru sordu.

Mayıs 2013

Şaman  yeni bir  gönderide  bulundu.

Nisan 2013

Bert  yeni bir  gönderide  bulundu.

Bob Seger - Turn the page

gece daha yeni başlıyor gençler uyumayın LAN!

Daha fazla

22 kişi

Konunun Takipçileri

Alt Konu Başlıkları

Henüz bu konu başlığı ile ilgili konular bulunmuyor.