Bilmek istediğin her şeye ulaş

Modern Dans

YÖNLENDİR Modern dans

Ekim 2014

Şaman  yeni bir  gönderide  bulundu.

Ağustos 2014

Şaman  yeni bir  gönderide  bulundu.

Kasım 2013

Aylin Asar, bir soruya yanıt verdi.

Profesyonel dansçı olmak için nasıl bir yol izlemek gerekiyor?

Dansa başlamak için belirli bi yaş sınırı var mıdır
Eylül 2013

Vehbi Erdoğan, bir soruya yanıt verdi.

Profesyonel dansçı olmak için nasıl bir yol izlemek gerekiyor?

Sanırım modern dans için soruyorsun, ben uluslararası latin dansı ile ilgiliyim 3 yıldır, muhtemelen izleyeceğin yollar benimki ile aynıdır. Yeni başlıyorsan dans kursu seçiminde fazla araştırmana gerek yok, güvenilir, ismi duyulmuş, çeşitli başarıları olan eğitmenlerle derse başlayabilirsin. zaman içinde, kendini geliştirdikçe sana en uygun olan eğitmeni bulacaksın, belki 2 yıl sürer belki 3 yıl. Kendini geliştirmende sana fazlaca katkısı olacak şey ise senden daha iyi dans edenlerin bulunduğu kurslarda, ortamlarda bulunman. Bu kişiler sana ilham verir, onlar gibi dans etmek istersin, edersin ve tekrar senden daha iyi olan birilerini bulursun. sonuna ben gelemedim henüz : ) Umarım sen benden önce gelirsin. Çeşitli yarışma ve gösterilere çıkman ayrıca çok iyi olur. Aynı amacı paylaşan kişiler ile de tanışmış olursun ve birlikte ders alır ya da kendi içinizde bir çalışma, paylaşma ortamı oluşturursanız hem daha verim alırsın hem de yapman gerekecek harcamaların daha az olur (grup dersi ücreti gibi).

Eklemek istediğim bir şey de kendi kendini de geliştirmen ve seni özgün kılan şeyleri keşfetmen ya da oluşturmandır. Dans hayatından eksik olmasın : )
Mart 2013

Harun Yalçın  yeni bir  gönderide  bulundu.

Latin Amerikan Dansları

TANGO

Arjantin kökenli partner ile yapılan bir dans. Uruguay'ın da tangonun gelişiminde katkıları bulunduğu için bazı kaynaklarda Arjantin-Uruguay kökenli bir dans olarak da kabul edilir. Ancak Tango 2009 yılından itibaren UNESCO Kültür Mirasları Listesi'nde Arjantin dansı olarak geçmektedir.

Tango dansı Afrika ve Avrupa kültürlerinden etkilenerek doğmuştur. 1800'li yıllarda Montevideo(Uruguay) ve Bounes Aires'e gelen çoğunun köle olduğu düşük bütçeli insanlar tarafından ilk olarak oynanmaya başlamıştır. İstediği koşullarda yaşayamayan bu insanlar tarafından yaratılan tango dansında hırçınlık, asilik, küstahlık gibi bazı duygular ön plana çıkmıştır. Tango dendiği zaman insanların ilk aklına gelen tutku duygusu da buradan gelmektedir.

Tango günümüzde tüm dünyada oynanılan bir dans. Dünyanın değişik bölgelerinde Tango bir çok farklı stilde oynanmaktadır. Arjantin Tango en yaygın stili olsa da yaklaşık on farklı stil bulunmaktadır. Popüler kültürde Tango pek çok kez işlenmiş, bir çok filme ve kitaba konu olmuştur.



SALSA

Salsa Suelta dışında partnerle yapılan tüm Latin Amerika ve Amerika Birleşik Devletleri'nde yaygın olan bir dans türüdür. Orjin noktasının Karayip olduğu tahmin edilmektedir. Salsa dansı Amerika, Afrika, Karayip ve Avrupa kültürlerinin etkisiyle oluşan çok çeşitli bir danstır.

Salsa sosu bir çok baharatın bir araya gelmesiyle oluşur ve tıpkı o da Salsa dansı gibi oldukça çeşitlidir. Salsa dansı ile sosu arasında böyle bir bağ ilişki vardır.

Salsa dansının Tango'dan farklı olarak adımlaması biraz daha farklı ve daha zordur. Tango'da olduğu gibi Salsa dansında da bir çok farklı stil bulunmaktadır. Ülkeden ülkeye değiştiği gibi stiller bazen aynı ülkenin farklı şehirlerinde bile değişiklik gösterebilir. Örnek vermek gerekirse Los Angeles ile New York şehirlerinde oynanan salsa farklılıklar göstererir.



SAMBA

Brezilya'nın geleneksel dansı.UNESCO tarafından da Brezilya dansı olduğu kabul edilmiştir. Rio Karnavalında tekli diğer ortamlarda partnerli olarak yapılabilir. Salsa dansının kökeni aslında çok eskilere 8. yüzyıla kadar dayanmaktadır. Arap yarım adasında oynana kabile oyunlarının Samba'nın çıkış noktası olduğu kabul edilmektedir.

Günümüzde oynan Samba ise 19. yüzyıldan itibaren oynanmaya başlanmıştır. Sao Paolo, Bahia, Minas Gerais, Maranhao eyaletlerinde Afrikaların bir dansı olarak ortaya çıkmıştır ve adha sonraları Brezilyalıların geleneksel dansı haline gelmiştir.

Samba dansı dizler hafifçe bükülerek yapılır ve oldukça hareketlidir. Samba dansında oldukça çeşitli müzik enstrümanları kullanılır. Kullanılan bazı enstrümanlar şu şekildedir: akustik gitar, banço, bas gitar, bateri, klavyeli çalgılar, saksafon, trompet..



ÇA-ÇA-ÇA ve RUMBA

Bu iki dans türü de aynı dans familyasında bulunmaktadır. Dans ritimleri ve adımları oldukça birbirine benzemektedir. Ça-ça-ça Küba, Rumba İspanyol kökenlidir. Kalça hareketleri oldukça önemlidir ve diğer Latin danslarına göre daha zordur.





BACHATA

Dominink Cumhuriyet'ine ait bir dans çeşididir. Ancak daha sonra dünya çapında bir üne kavuşmuştur. İlk olarak 196O'lı yıllarda ortaya çıkmış ama adını tüm dünyaya duyurması 1991 yılına kadar zaman almıştır.

Ekim 2012

Yasin Emir Menekşe, bir soruya yanıt verdi.

Tango nasıl yapılır? Amerikan Tango nedir?

Bu video'da ve diğer derslerde yardım alabilirsiniz.

Temmuz 2012

Özge Can Balaban  yeni bir  gönderide  bulundu.

Mekan - Dans Hibritleşmesi -2

Çağdaş Dans Üzerinden Beden-Mekan Birlikteliği-Bölüm 2
Özge Can Balaban

“Mimarlar için yer biçimin doğuşu ve ikametin oluşturulması için bir araçtır. Hem dans hem de mimarlık içinde, deneyimlenen ilk yer bedenin yeridir.” (Brown; 2003)

Dans boş mekânların sağladığı olanaklarla işaret edilen hareket modellerinin farkındalığı üzerine çalışırken mimarlık uzamsal strüktürlerin yaratımı ve sınırların çizilmesi boyunca potansiyel hareketleri tanımlar. Bu yaklaşım ile yapılı çevre-mekân ile dans arasında sezgisel karşılaştırma, sınırlarla üretken güçlerin etkileşiminin nasıl olabileceğinin ve günlük uzamsal deneyimle birlikte düzenli tanımlanmış modellerin hareket modelleri ile nasıl ortaya çıkabileceğinin araştırmasının mekânsal anlayışımız içinde olmasını önermesi noktasında önemlidir (Gavrilou; 2003).

Mimar-koreograf ortak çalışmaları 2003’ te "Watch This Space" isimli sempozyumun konusu olarak ele alınmıştır. Dance Umbrella ve the Royal Institute of British Architecture’ ın ortaklaşa düzenlediği sempozyum Suzanne Walker tarafından organize edilmiş, birçok mimar ve koreograf konuşmacı olarak bulunmuştur. Bu noktada beden-mekân ilişkisinin dans ile nasıl bir açılım bulduğunun araştırılması ve mimarlığa nasıl bir katkısının olabileceğinin irdelenmesi için beden-mekân birlikteliğinin dans sanatı içerisinden incelenerek kuramsal çerçeveler içinde tartışıldığı sempozyuma katılan koreografların çalışmaları incelenebilir.

Carol Brown; "Nerve Chamber" isimli performansında Steward Dodd ile birlikte çalışmıştır. Çalışmanın merkezinde dinamik bir şehir merkezi bulunmaktadır. Bu konstrüksiyonun uzantıları sahnenin merkezine doğru bir kapanma hareketi ile merkezde, iki yabancının bir seri gelişen hareketlerle bir araya geldiği bir sıkıştırma odası oluşturmaktadır. Bu durum mimarın yaratığı mekânla birlikte dansçıların hareketlerinin gözlenmesini, diğer bir bakış açısı ile kent içinde sıkışma ile olası hareket alanlarının yeniden anlamlandırılabilmesini sağlamaktadır. Brown’ un görsel sanatçı Rolinson ile birlikte beden ile mekân arasında oluşan etkileşimi konu alan daha başka çalışmaları da bulunmaktadır. Akışkan mimari durum olarak tanımladıkları "Machine for Living" (bkz: şekil5) isimli çalışmalarında ideal ev konu edilmiş ve ses, ışık, animasyon ve hareket ile mekân parçalanmıştır. Katı yüzeler ve titreşen imajlar insan bedeni içinde silikleşmiş ve yok olmuştur. Bu çalışmada ideal ev olarak tanımlanan mekân sorgulanmış, sonunda bedenin bir parçası durumuna gelerek ve bedenin şehre dönüşmesine izin vererek yok olmuştur. Çalışma somut hareket üzerinden mekânı sorgulamaktan çok düşünsel olarak şehri ve hayatı sorgulaması, insanı bu durum içerisinde geçişken durumda tutarak beden üzerinden şehri yansıtması noktasında hem insanbilimine hem de yeni mekânların tanımlanması noktasında mimarlara ufuk açıcı nitelikte görülebilir.


Şekil5 "Machine for Living"



Frederic Flamand’ a göre mimarlık iki kişinin teni arasında olan ya da oldurulan her şeydir ve dansta bu noktada mimarlık ile ilişki kurar. Flamand uzun süredir mimarlar ile birlikte çalışmalar yürütmektedir ve genellikle ortaya koyduğu çalışmalarda insan ve kent konularını işler. Mimarlığı da bu noktada sadece yapı yapmakla ilgilenen bir disiplin olarak değil aynı zamanda insanla ve sosyal olaylarla da ilgili olarak görür. 2004 senesinde İstanbul Tiyatro festivali programında da yer alan Metapolis çalışması Zaha Hadid ile birlikte yürüttüğü ve ütopik bir kenti konu aldıkları bir çalışmadır (bkz: şekil6). Metapolis geleceğin kenti ya da kentin ötesinde anlamına gelir ve çalışmada bunu destekler niteliktedir. Çalışmada amaç mekân ile beden arasında şiirsel bir geçiş yaratmaktır ve beden şehir olurken şehirde diğer yandan beden üzerinde cisimleşmektedir. Dansçılar performansta şehrin sınırlarını zorlarlar, kuralları yıkarlar, alternatif çevreler bakarlar ve gittikleri her yerde kendi özel alanlarını oluştururlar. Flamand’ ın mimar-koreograf ortak çalışması olarak son zamanlarda ortaya koyduğu diğer bir çalışmada Jean Nouvel ile birlikte yürüttüğü "Work.Leisure" isimli performanstır. Bu çalışmada da teknoloji performansa etki etmiştir. Flamand bu çalışmasını, dijital devrimin mutasyonunu beklerken beden üstünden endüstri devri ile zaman ve mekâna etki eden düzen, hız ve tahminlerin ifade edilmesi olarak tanımlamıştır. İki çalışmada da gelecek ele alınmış ve koreografi gelecekte olası hareket alanları üzerinden kurgulanmıştır.


Şekil6 "Metapolis"

Siobhan Davies; beden-mekân ve dans-mimarlık konusu ile ilgili olarak Sarah Wigglesworth ile ortak çalışmalar yürütmüştür. Wigglesworth mimarlığı sadece görsel bir biçim değil, onunla birlikte var olan sosyal aktivitelerle de ilgili olarak tanımlar. Hem beden hem mimarlık mekân içerisindeki hareket ile ilgilidir. Mimarlığa ve bedene yaklaşımları yürüttükleri performanslarında kendini bulur. Dansı mekânı tanıtmak için kullanırlar ve çalışmaları çeşitli iş binalarında gerçekleşir. Amaç mekânın olası farklı açılımlarını yakalamak, var olanı zorlamak ve ya yeniden adlandırmaktır. Bu noktada Uysal’ ın çalışmasında anlattığı Huilmand’ in Muuwerk isimli çalışması benzer görülebilir.

“… yere özel koreografisi- bize daha fazlasını sunar: bedenimiz ile yürümek ve araba kullanmaktan daha fazlasını yapma potansiyeli ve kent mekânlarını çalışmak ve alışveriş yapmaktan daha farklı biçimde deneyimleme… Bilinenin yanında yatan bilinmeyenle birlikte performansçının farkındalık serüveni boyunca dansçı kendi şehir deneyimini -ki eş zamanlı mekân tarafından da sunulan- oluşturur” (Uysal; 2001)

Sempozyumun diğer bir konuşmacısı koreograf Rosemary Butcher ile ortak çalışmalar yürütmüş mimar John Lyall ilgi alanının geniş insan akışı içerisinde mekânın kurgulanması olduğunu belirtmiş ve koreografinin de bunun bir çeşidi olduğunu söylemiştir. Butcher ve Lyall’ ın birlikte yürüttükleri "Body as Site" (bkz: şekil7) isimli çalışmada dansçılar ipler ve kontra plak levhalar aracılığı ile farklı mimari alanlar yaratmayı amaçlamışlardır. Lyall, Butcher’ in dansın formal organizasyonu ile ilgilenmesi sonucunda yarattığı hareket katmanlarının lineer mekânsal örgütlere dönüştüğünden bahseder (bkz: şekil8).


Şekil7 “Body as Site”, Şekil8 "Katmanlara dönüşen beden hareketi üzerine şema"

Yukarıda verilen örnekler iki farklı disiplinin bir arada çalışması sonucu kurgulanarak oluşan performanslardır. Görülen o ki hem mimarın mimarlığa bakışı hem de koreografın mekânı nasıl algıladığı ve mekândan ne beklediğine bağlı olarak farklı çalışmalar ortaya konmuştur. Hepsinde ortak olan nokta ise beden ile mekânın olası birliktelik durumlarının incelenmiş olması ve sorgulamalar ile kırılma noktalarının, farklı mekânsal ifadelerin ve yeni mekân tanımlarının ortaya konulma çabasıdır. Beden ve mekân arasındaki birlik, olası yeni düşüncelerin incelenmesi üzerine tek başına çalışan koreograflarda vardır. Mesela birkaç sene önce yine İstanbul Tiyatro Festivalinde izleyici ile buluşan "Single Space" (bkz: şekil9) isimli Mehmet Sander çalışması bedenin kendi imkânları ile mekânı zorlaması üzerine gelişmiştir. Dansçı kare bir çerçeve içerisinde geometrinin sınırlarında kalarak kurgulanan hareket dizgilerinde yerçekimi ile birlikte ortak çalışarak geometriyi elinden geldiğince zorlar. Seyirciyi her an diken üstünde tutarak bedenin kurgulanmış mekânda aldığı riski gösterir. Çalışmada en önemli nokta statik bir alan oluşturan çerçeve ile dinamik beden arasındaki zıtlığın vurgusudur.


Şekil9 "Single Space"


Mekânın yeniden tanımlanmasına olanak veren diğer bir çalışmada Tuğçe Ulugün Tuna’ nın 2002’ de İstanbul Güncel Sanat Merkezi Proje 4L’de gerçekleştirdiği "Vertigo" (bkz: şekil10) isimli çalışmasıdır. Performans mekânın tanıdığı olanaklara göre hareketin farklı zeminlerdeki uyumunu / uyumsuzluğunu ve değişimini yansıtmaya çalışmıştır. Son bölümde duvarı tavan, tavanı duvara çeviren, birbirine ipler ve emniyet kemerleriyle bağlı dört kişinin, yüklerini dengeleyerek birbirlerinin mekânlarına girişleri izlenir. Aynı anda iki farklı yüzeyde dans eden bedenler, izleyicinin algısı ve mekânın boyutlarıyla oynarlar. Tek bir dansçı ise sadece boşluğu kullanır, boşluğun bir ucundan diğer ucuna giderken boşluğu deler ve her hareketi ile yeniden biçimlendirir.


Şekil10 "Vertigo"


Son olarak kendisi hem mimar hem de Butoh (bkz: şekil11) dansçısı olan Tetsuro Fukuhara’ nın dans, mimari ve tasarımı birleşimi olarak tanımladığı "Space Dance" adını verdiği yeni bir Butoh dansından bahsedilebilir. Fukuhara amacının barışçıl bir beden ve bedenin içinde bulunduğu uyumlu bir çevre yatma olduğunu dile getiriyor ki aslında bu açıklama belki de dans sanatı ve mimarlık disiplinlerinin ortak çalışmalarının temel amacı olarakta söylenebilir. Teması, geleceğin bedenini kurgulamak olan Uzam Dansı, teknoloji ve beden arasında iyi bir denge yaratmak istiyor. Burada en önemli nokta, uzam, beden ve obje arasındaki ilişkidir. Fukuhara’ ya göre “Çağdaş, bilgi merkezli toplumumuzda pek çok bilgi arzumuz dışında dolaşıyor. Sonuçta bedensel sezgiler ve gerçek duygular kaybolmaya yüz tutuyor. Fakat bilgi bireyde başlar ve bireyde biter. Bu yüzden yaşadığımız bilgi toplumunu bereketli olarak gerçekleştirebilmek için bedensel sezgilerimizi ve gerçek duygularımızı arttırmaya ihtiyaç duyuyoruz. Duruşlar her zaman uzamdaki ilişkilerin durumuyla birlikte doğacaktır. Yeni formlar yaratmayı desteklemek için çeşitli uyumlu mimariler, mobilyalar, kostümler ve bilgi uzamları yaratıyoruz. Bunları pratik olarak performansımızda kullanarak kendi duruşumuz ve objeler arasında ilişkilerin bilgisini yaratıyoruz.”


Şekil11 - Butoh dansı

Yukarıda bahsedilen gerek mimar-koreograf ortak çalışmaları olsun gerek koreografların öznel mekân-beden üzerine çalışmaları olsun göstermektedir ki son yıllarda konu sıklıkla ve farklı biçimlerde veya arayışlar içerisinde ele alınmıştır. Çalışmalar salt bir doğrunun bulunması veya bir kabule ulaşılması amacını taşımamakla birlikte var olan bir durumun farklı yorumlanmalarını, zaman zaman olası kurgularla zaman zaman doğaçlamalarla yeni bakışların ve algıların yakalanmasını sağlamaktadır. “Watch the Space” sempozyumunun sonucunda bu çalışmaların mimariye nasıl bir katkı sağlayabileceği soru olarak gelmiş ve kendisi bir mimar ve eğitimci olan John Lyall bunun net bir cevabı verilemeyecek bir soru olduğunu belirtmiş ve öğrencilerine yönelik “bir mekân üzerine düşünürken o mekâna dansçı arkadaşlarınızı götürün ve dansları ile yorumlamalarını izleyin, size birçok şey kattığını göreceksiniz” diyerek konuşmasını bitirmiştir. Sonuç olarak tüm çalışmalar için şöyle bir genellemeye gitmek yanlış olmayacaktır; farklı yöntemlerle konuya yaklaşmalarının yanında tüm çalışmalar mekânı insanın merkezine almaya çalışarak yeni parçalanmaları ortaya çıkartmaktadır, bu ister var olan somut bir mekânın yeniden tanımlanması ister boşlukta bir mekânın var edilmesi olsun mekânın kabul edilen anlamının muğlâklaştırılması noktasıdır. Bu durum ise geleceğin mekânlarının, insanın eline verilen kendi özgür iradesi ile oluşturduğu doğasının sınırları tarafından belirlenebilmesi noktasında önemlidir.

Kaynaklar;
Brown C., 2003; Dance-Architecture Wokshop; Isadora and Raymond Duncan Centre for Dance; carolbrowndances.com/writings_pubs.html (erişim: 21.04.2008)
Gavrilou E., 2003; Inscribing Structures of Dance Into Architecture; Space Syntax Symposium; London; spacesyntax.net/symposia/sss4/fullpapers... (erişim: 27.04.2008)
Günsür Z., Modern – Postmodern Dans / Uzam: Postmodern dönemde beden ve mekan kullanımı; laboratuar.org/tr/main/yazi/14.htm (erişim: 24.04.2008)
Le Corbusier, 2003; Bir Mimarlığa Doğru; Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık; İstanbul
Roth L.M., 2006; Mimarlığın Öyküsü; Kabalcı Yayınevi; İstanbul
Teksöz Ç., 2001; Beden ve Mekan Bauhaus Tiyatro Çalışmalarının Mimarlık Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi; İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
Uysal Ş., 2001; Bodies and spaces in contact: A study on the dancing body as means of understanding body-space relationship in an architectural context; Bilken Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü
Yurttaş M.K., 2003; Mimarlıkta Postorganik Paradigma Bağlamında Beden-Mekan Hibritleşmesi; İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
londondance.com/content.asp?categoryıd=9... "Watch The Space" Sempozyumu carolbrowndances.com Carol Brown özel sitesi
blog.nj.com/ledgerentertainment/2007/07/... Metapdis- Frederic Flamand & Zaha Hadid ortak çalışması
arttechnologies.com/nbsd.html Tetsuro Fukuhara - Space Dance
tunatugce.blogspot.com
Ek Kaynaklar;
Merleau-Ponty M., 2005; Algılanan Dünya- Sohbetler; Metis Yayınları; İstanbul
De Landa M., 2006; Çizgisel Olmayan Tarih- Bin Yılın Öyküsü; Metis Yayınları; İstanbul
Ertem G:, 2007; Çağdaş Dansta Koreografik Yaklaşımlar; dansistan.blogspot.com/2007/06/ada-danst... (erişim: 26.04.2008)

mekanar.com/tr/bo%c5%9f-oda-ar%c5%9fiv-2010/bo%c5%9f-oda-05/%c3%a7a%c4%9fda%c5%9f-dans-%c3%bczerinden-beden-mekan-birlikteli%c4%9fi-b%c3%b6l%c3%bcm-2-%c3%b6zge-can-balaban.html
Mart 2012

Hilal Korkmaz, bir soruya yanıt verdi.

Gancho dansı nedir? Nasıl yapılır ?

Gancho(çengel) Tango da bir dans hareketidir aslında.....Genellikle bayanın ayağının partnerinin ayağıyla yaptığı temas sonucu kırılarak yapmış olduğu harekete denir....Doğru adım teknikleriyle yapılması gerekiyor.

            .Dans

12 kişi

Konunun Takipçileri

Alt Konu Başlıkları

Henüz bu konu başlığı ile ilgili konular bulunmuyor.