Uzay

Uzay ya da fezâ, Dünya'nın atmosferi dışında ve diğer gök cisimleri arasında yer alan, gök cisimleri hariç, evrenin geri kalan kısmındaki sonsuz olduğu düşünülen boşluğa verilen isimdir. Ortalama ısısı -270 mutlak sıfır noktası -273 santigrat derecedir. Atmosfer ile uzay arasında kesin bir sınır bulunmamaktadır, fakat Dünya'nın atmosferi yukarı doğru çıkıldıkça incelmektedir. Uzayda tahminen milyonlarca galaksi bulunmaktadır. Bu tahmini galaksilerin içinde tahminen milyonlarca sistemler, gezegenler ve astroitler bulunmaktadır. Fizikçi Carl Sagan'ın kitabı "Kozmos" da yazdığı üzerine evrensel atom sabiti 1088 kadar yani 10 üssü 88, Carl Sagan'a göre evrende tahmini 10'un yanında 88 sıfır tane atom var (on oktovigintilyon). Bu şekilde bir hesaplama ve insanoğlunun bildiği her türlü galaksi uzayın büyüklüğünü kanıtlar. Albert Einstein'ın görelilik teorisine göre uzay elastike bir dokuya sahiptir. Cisimlerin bu elastike dokuyu bükmelerinden dolayı yerçekiminin olduğunu ileri süren kuramdır. Uzay'da zaman kavramı yoktur. Zaman, bizim algılarımızla yarattığımız bir kavramdır. Uzay karanlığı, büyüklüğü, olayları ile ilgi çekici, karmaşık ve araştırmaya değer olmuştur. Bu yüzden insanlar her çağda uzayı merak etmiştir. Bu yüzden sürekli uzayı araştırmak için icatlar yapmıştır. Teleskop bu alanda çok önemli bir alettir. Çağlar geçtikçe insanlar daha güçlü teleskoplarla uzayı incelemiş, uzay hakkındaki bilgilerini artırmıştır. Böylece merakını gidermeye başlayan insanoğlu bununla yetinmeyip uçarak daha fazla bilgi toplamak istemiştir. İnsanlığın uçmayı keşfetmesiyle Dünya'yı çevreleyen yakın uzay hakkındaki bilgiler, daha da artmaya başladı. Nihayet, güçlü füzeler, yapma uydular, Ay 'a insanlı ya da insansız araçlar gönderilmesi, yapay uydular geliştirilmesi, çok güçlü radyo teleskoplarla (bkz.Hubble Uzay Teleskobu) uzayın derinliklerinin araştırılması, 20. yüzyılın ikinci yarı...

Şubat 2016

Doğan Can Gündüz, bir soruya yanıt verdi.

Şubat 2016

Dilara, bir soruya yanıt verdi.

Dünya dışı varlıklarla ilgili ne düşünüyorsunuz? Sizce gerçek mi? Şehir efsanesi mi? Eğer varlarsa neden iletişime geçmiyorlar? İletişime geçseler dostane bir tavır sergiliyeceklerini düşünüyor musunuz?

Dünya dışı varlıklar tabii ki vardır. Gözlemleyebildiğimiz uzayda ise olduklarına dair herhangi bir ipucu bile yok. Demek ki gelseler çok uzaklardan gelmeleri gerekecek. O kadar yolu da boşuna gelmeyeceklerdir.Şaman (@chamacon) üstat zaten çok güzel açıklamış. Ben de aynı kanaatteyim, gelirlerse mutlaka bir şey almaya geleceklerdir. Dostane bir karşılaşma olacağını hiç düşünmüyorum.
Aralık 2015

Gökhan Biçer  yeni bir  gönderide  bulundu.

2015 yılında, Güneş Sistemi'ne dair yapılmış çalışmalar.

NASA — Solar System: 2015 Year in Review

Solar System: 2015 Year in Review Two mysterious worlds explored for the first time. Liquid water seen flowing on Mars. A global ocean discovered hiding inside a moon of Saturn. Even during our Era of...
Aralık 2015

Gökhan Biçer  yeni bir  gönderide  bulundu.

NASA Teleskopu, Jüpiter üzerindeki fırtınaya benzer bir fırtınası olan küçük bir yıldız keşfetti.

NASA Telescopes Detect Jupiter-Like Storm on Small Star | NASA

A star the size of Jupiter has a raging, giant storm.
Kasım 2015

Serkan Köse, bir soruya yanıt verdi.

Ekim 2015

Seda AVCI, bir soruya yanıt verdi.

Karadelik sizce gerçek mi? Gerçekse karadeliğin öbür tarafında yeni hayat var mıdır?

"Bilimin en güzel yanı inansanız da inanmasanız da gerçek olmasıdır. "
Neil Tyson < 3

Einstein'in İzafiyet Teorisi karadelikleri de açıklıyor.Brain Green'in belgesellerini tavsiye ederim. Interstellar Bilimi belgeselini de tavsiye ederim. Bilim insanları karadeliklerin fotoğraflarını bile çekebiliyorlar teleskoplarla :) Ama ardında yaşam var mı? Ya da ne var? Bundan sonrası bilim kurguya girer. Yaygın bir teoriye göre bizim evrenimiz bir karadeliğin yansıması sadece.Sonra karadeliğe girdiğimizde atomlarımıza ayrılacağımız görüşü de var ve öyle zaten gerçi.Ama bu cisimler başka bir boyuta mı geçiyor? Yoksa yok mu oluyor? Bu bir bilmece. Evren çözülmesi gereken sorularla dolu.
Temmuz 2015

Erhan Kılıç  yeni bir  gönderide  bulundu.

Plüton'un En Net Fotoğrafı Yayınlandı | Erhan Kılıç

New Horizon uzay aracı 9 yıldır uzayda seyahat etmekte. 4.82 milyon km mesafe katetmiş durumda. Bizim için uzun zamandır net görüntüsü bir gizem olan Plüton'u
Haziran 2015

Şaman, bir soruya yanıt verdi.

Çin Seddi uzaydan gerçekten görünüyor mu?

Google Earth'de şunu arattım: 40 19 58.11 N 116 28 39.54 E, 80 km kadar yukarıya kadar görebildim, tabii fotoğrafın ve ekranımın sınırları da daha uzaktan görememe neden olmuş olabilir. ISS (Uluslararası Uzay İstasyonu) 320-350 km arası bir yörüngede dönüyor.nasa.gov/vision/space/workinginspace/gr... Bu linkten ISS'den 180 mm ve 400 mm objektiflerle çekilmiş fotoğrafları görebilirsiniz. 300 km'nin üzerindeki bu mesafeden duvarın çıplak gözle görülmediğini de eklemişler. Yalnız uzayın dünya atmosferiyle olan sınırını bazı bilim adamları 10 km'de çizer. Atmosferin son katmanı Termosfer 500 km yüksekliğe kadar çıkar ki mutlak dışarısı sayılan exosfer bile kökeni bizim atmosferimiz olan parçacıkları oldukça seyrek de olsa içerir. Sınır tam bilinmese de en az 600 km'dir. Yani bir taraftan gerçekçi sınır olan 10 km var ve diğer taraftan 600 km var. Soruya gelince uzaydan Çin seddi görünür. Google Eart'den benim gözlerimin 80 km'den görebildiği seddi mutlaka o mesafeden çıplak gözle de görebilirsiniz. Tabii uzayın nerede başladığına siz karar vermelisiniz. Yani atmosferimiz en az 600 km uzanır ve onun dışından Çin Seddi görünmez.
Haziran 2015

Sude Erdal, bir soruya yanıt verdi.

Çin Seddi uzaydan gerçekten görünüyor mu?

İnsan eliyle yapılmış hiçbir şey aydan çıplak gözle görülemez. Çin Seddi'nin aydan görülebilen tek yapı olduğu düşüncesi çok yaygındır ancak "ay"la uzayı
birbirine karıştırılmaktadır. "Uzay" oldukça yakındır. Yerin yüzeyinden 100 km uzaklaşıldığında uzay başlar. Bu noktadan birçok yapı görülebilir.
Bununla birlikte, dünyanın yörüngesini terk edip yalnızca birkaç bin km yüksekliğe çıkılınca insanoğlunun yaptığı hiçbir şey görülemez.

Uzaylı