MOTOSİKLET İLE UZUN MESAFELİ SÜRÜŞLER VE VİTES FREN, DEBRİYAJ KOORDİNASYONU

Ağustos 2012 | Hakan, Bütçe Uzmanı

Burada yazacağım teknik bilgi ve detaylar sadece bilgi paylaşımı niteliğindedir. Eğitim veya ileri sürüş teknikleri anlamında tam doğru olarak değerlendirilmesi sürücülere zarar verebilir. Bu sebeple YETKİLİ KURULUŞLARDAN YETERLİ EĞİTİMİ ALMADAN MOTOSİKLET KULLANMAYINIZ.

Motosiklet gönderi alanımda yazmaya başladığımdan beri kendi motosikletimi sürerken yaptığım hatalar dikkatimi çekmeye başladı. Buradan şu sonuç çıkıyor ne kadar uzun süre motosiklet kullanırsanız kullanın sürekli değişen ve dinamik bir ulaşım aracı motosiklet. Bu sebeple sürüş tarzı da sürekli yenilenmeye ve eski bilgiler tazelenmeye ihtiyaç duyuyor.

Bu yazıda MOTOSİKLET İLE UZUN MESAFELİ SÜRÜŞLER VE VİTES, FREN, DEBRİYAJ KOORDİNASYONU'nu anlatmaya çalışacağım.

Uzun mesafeli sürüşten kastım elbetteki motosikletin arkasına yükümüzü bağlayıp 300-500 km yol nasıl yapılır değil :) (onunda anlatılacağı zaman gelecek tabii ki). Kastım bir önceki başlıkta kaldığım yerden devam etmek yani geçen yazıda en son vitesi bire takıp motosikleti bir kaç metre hareket ettirmiştik. Bu yazıda ise daha uzun mesafelerde kullanmayı anlatacağım.

Hep söylüyorum Motosikletler stabil makinelerdir. Bir yapay zekası olsa sağa sola gitmeden, devrilmeden, düşmeden, ani ve saçma hareketler yapmadan her yere gider de gelir. Peki bu öyle ise bu makineler neden biz sürdüğümüz zaman böyle davranmıyor, bazen vahşileşiyor, bazen kafa sallıyor, bazen devriliyor. Çünkü araya insan faktörü giriyor ve insan motosiklet üzerindeki hataları ile o stabil yapıyı bozuyor. Bu stabil yapıyı korumak, güvenli ve leyifli bir sürüş yapmak için uzun sürüşlerde vites, fren ve debriyaj koordinasyonunu düzgün yapmak gerekiyor.

Kaskınız, dizliğiniz, eldiveniniz, sırt desteğiniz v.b güvenlik ekipmanlarını kuşandınız ve motosikletinize bindiniz. Vitesiniz boşta ve makine çalışıyor şu anda. Birinci vitese taktınız, debriyaj sıkılı, ayaklarımız yerde ve yolumuz açık ve trafik kurallarına uyarak hareket etmek için yavaşça debriyajı bırakarak ilk hareketi verdik motosiklete. Şu anda artık ayaklarınızı PAG (AYAK KOYMA YERLERİ) lere alarak motosikletle bir bütün haline gelin çünkü ayaklarınız yanda açık olması dengenizi bozacaktır onların durması gereken yer motosikletteki PAG ler. Çok hafif gaz vererek bu anı anlamaya çalışın. 1. viteste yavaş yavaş gidiyorsunuz artık bisiklet sürmekten daha kolay değil mi:) en azından pedal çevirmiyorsunuz :)

Bir süre bu şekilde gidin aşırı hızlanmayın (gaz açmayın) sonra uygun bir yerde durun motosikleti boş vitese alın (birinci vitesin bir üstü ve EKRANDA (N) lambasının yandığını görün. (ÖNEMLİ NOT BAZI MOTOSİKLETLER HAREKET ETTİKTEN SONRA DURUNCA DEBRİYAJA BASSANIZ BİLE BOŞA GEÇMEZ ÖZELLİKLE CHOPPER'LARDA BU OLABİLİR .)

Eğer motosikletiniz teknik olarak çalışırken durduğu yerde boşa geçmiyorsa aynı işlemi debriyajı sıkılı tutarak yapın.

Evet şimdi tekrar birinci vitese atıyoruz makinemizi ve yine trafik kurallarına uyarak yol kontrolümüz yaparak hareket ediyoruz ve tekrar tekrar bu dur kalkları mesafeleri uzatarak birinci viteste yapıyoruz.

Çok sıkıcı değil mi :) ama şunu kavramalıyız motosiklete biz hükmederiz bu sebeple makineyi tanımak için bu çalışmalar gereklidir.

Bu çalışma ile yaptığımız yol uzadıkça motorsikletten gelen sesleri dinleyin biraz vu yolu daha da uzatmak için şimdi 2. vitese atıyoruz. debriyaj sıkıyoruz vitesi önce boşa sonra aynı serilikle 2 ye çekiyoruz yukarı doğru iki harektle ve debriyajı bırakıyoruz. sonra biraz gittikten sonra tekrar vites düşürüp önce boşa sonra 1 e alıp duruyoruz bu çalışmayı da uzunca bir süre yaptıktan sonra vites debriyaj fren kombinasyonlarını diğer vitesleri de deneyerek artırıyoruz.

Bu seviyede bilinmesi gereken çok önemli bir nokta şu asla duramayacağınızı düşündüğünüz hızlara çıkmayın çünkü henüz fren yapma konusunda yetersizsiniz . fren işi tamamen her sürücüye ve makineye göre özeldir. herkes kendi güvenli duruş stilini kendi belirleyecektir ben burada ne anlatsam boş çünkü hız algısı, durma algısı kişiseldir. Temel olarak durmak için kural aynı arabada ki gibidir debriyajı sıkın ve ve frene basın, ama bizde iki fren var, hangisine basıcaz ve ne kadar basıcaz.

bunu zamanla kendiniz zaten geliştireceksiniz ancak ilk başlarda kontrollü olun ve frenlere durma mesafeniz azalmadan önce makineyi yavaşlatarak durmayı öğrenin.

Bir bölüm daha sağ salim bitti gelecek bölümde sizlere (artık makinemize hakim fren, debriyaj, vites konusunda yeterli olduğumuzu düşünerek) tek teker yapmayı, lastik yakmayı, slip atmayı, kontra ile virajlarda lastik yakıp yoldan nasıl kız ayarlanır onu anlatacağım :)) değil tabi ki;

Gelecek bölümde şehir içi sürüş, kontrollü hızlanma ve trafikte risk değerlendirmesi gibi acayip sıkıcı bir yazı yazacağım :))