MOTOSİKLETTE İLK KEZ KONTAK AÇMA VE SÜRÜŞ

Temmuz 2012 | Hakan, Bütçe Uzmanı
Eğer motosikletiniz yoksa öncelikle linkteki yazıyı okumanızı tavsiye ederim.inploid.com/post/ilk-motosiklet-ve-baslangic/

Burada yazacağım teknik bilgi ve detaylar sadecebilgi paylaşımı
niteliğindedireğitim veya ileri sürüş teknikleri anlamında tam doğru olarak değerlendirilmesi sürücülere zarar verebilir.
Bu sebeple YETKİLİ KURULUŞLARDAN YETERLİ EĞİTİMİ ALMADAN MOTOSİKLET KULLANMAYINIZ.

Artık bir motosikletiniz olduğunu varsayarak Motosikletimizde kontak açıp sürüşe başlayacağız,

Ben motosikletleri vitesli ve diğerleri olarak ayırırım ve bana göre vitesi olmayan makineler motosiklet değildir. gazlı/benzinli bisiklet- elektrikli bisiklet gibi simler verilebilir ama bana göre onlar bisikletten evrilmiş, büyüyünce motosiklet olacak başka araçlardır.bu sebeple burada sadece vitesli motosikletleri anlatacağım.

Genel olarak motosikletler, iki teker li, bir zincir, kayış ya da şaft yardımıyla üretilen gücü arka tekere ileten, dengeli, güçlü, 4 yada 5 ileri vitesli, hava yada sıvı soğutmalı , bağımsız ön ve arka frenli, stabil, makinelerdir. Siz ne yaparsanız motosiklet ona göre davranacaktır bu sebeple ilk günden itibaren aranızdaki uyum çok önemlidir.

Motosikletinizi ilk kez süreceksiniz unutmayın ki her yeni motosiklet birilk kez sürüşüdür
ve daha önce sürdüğünüz motosikletlerle aynı sürüş tarzına sahip değildir.
Motosiklet

Şimdi motosikletin üzerine binin yan ayağın açık ve motosikletin denge de olduğundan emin olun ve kontak anahtarınızı tek tur çevirerek gidon kilidini açın ikinci kademe kontak açmadır şimdilik bunu yapmayacağız sadece gidonu kilitten kurtarın.

ilk günlerde motosiklete bindiğiniz andan itibaren asla orta sehpada bırakmayın. orta sehpalar genellikle kuvvetli yaylarla kolayca katlanacak şekilde tasarlanmıştır. bu nedenle aracınızın üzerine oturduğunuz da yan sehpa yı açın ve denge de, yardımsız bir şekilde durduğundan emin olun.

Yan ayak (sehpa) açıkken motosikletiniz hafif sola yatık duracaktır. şimdi sehpayı katlamadan motosikleti yere dik bir konuma gelecek kadar düzeltin artık yer ile aranızda 90 derece bir açı olacak ve motosikletiniz düz duracak ve ayaklarınız yerde olsun. Tekrar motosikletinizi eski konumuna getirin yani yan ayağın üzerine hafifçe bırakın. şimdi motosiklet tekrar kendi dengesi ile yardımsız bir şekilde hafif sola yatmış şekilde duruyor. bu hareketi motosikletin ağırlık oranlarını ve dengesini tam olarak kavrayana kadar bir kaç kez yapın.
BU EGZERSİZDEN AMAÇ MOTOSİKLETİN AĞIRLIĞINA VE DURDUĞUNUZ ZAMAN YAN AYAĞIN AÇILARAK MOTOSİKLETİN PARK EDİLECEĞİNE ALIŞMAKTIR. ÇOK DEFA YAN AYAĞI AÇMADAN MOTOSİKLETİ STOP ETTİRİP, BIRAKIP DÜŞÜRENLER GÖRMÜŞLÜĞÜM VARDIR. KOMİK AMA ÇOK OLUR BU :)

Motosikletimizle artık daha uyumluyuz en azından ağırlığını ve dengesini durduğumuz yerde kontrol edebiliyoruz bu motosiklete ilk hakimiyet kurduğumuz andır.

Motosikletimiz aynı arabalar gibi debriyaj ile güç aktarır ve aynı araba olduğu kontak açtıktan sonra marşa basıp ilk çalıştırmayı yapmamız için vitesin boşta olması lazımdır.

Şimdi kontak anahtarımız takılıydı zaten, bir tur daha sağa doğru çevirip tam olarak kontak açıyoruz ve motosikletin göstergelerine elektrik geliyor bazı ışıklar ve göstergeler çalışıyor.

Gösterge üzerinde üzerinde N harfi olan genelde yeşil renkli bir lamba vardır. o lamba yanıksa vitesiniz boştadır değilse viteste dir. Arabalarda olduğu gibi motosikletlerde viteste çalıştırılmaz. bu nedenle N (nötr) lambasının yandığını görmemiz lazım marşa basmak için.Motosiklet

Motosikletlerin 5 ileri vitesi vardır ve vites pedalı solda dır. Nötr lamba'nız yanmıyorsa. şimdi debriyajı sıkın ve sol ayağınızla vites pedalının ucuna (üstteki resim de pedalı görüyorsunuz) basarak vitesi en aşağı ya kadar bir kaç kere indirin, fiziksel olarak indirme işleminin bittiğini anlayacaksınız. artık vites pedalı daha aşağı inmediği anda motosikletiniz 1. viteste dir. şimdi ayağınızı vites pedalının altına koyun ve bir kez yukarı itekleyin vites pedalını şu anda yeşil N lambası yandı artık motosikletiniz boşta. aynı araba da olduğu gibi. Marşa basmaya hazır. peki marşa hemen basıyormuyuzhayırrrr :))

Öncelikle daha önce motosiklete binmiş bile olsak her yeni motor için ilk sürüş risk olduğunu unutmuyoruz. Kask, eldiven, diz,dirsek,bel korumaları ve varsa mont muhakkak giyiyoruz.

Şimdi artık kontağa basabiliriz.
"MOTOSİKLETE BİNİYORUZ VİTESİN BOŞTA OLDUĞUNDAN EMİN OLUYORUZ"

burası çok önemli çünkü vitesteki bir motoru çalıştırmayı hiç kimse istemez :) evet motosikletin vitesi boştayken anahtarı marşa basmaya hazır konumuna gitriyoruz ve yan ayaklığı katlıyoruz. Motosikleti bedenimizle hareket ettirerek debriyajı sıkmadan tekerlerin serbestçe dönüp dönmediğini kontrol ediyoruz. görsel olarakta motosikletimizin boşta olduğundan emin olduktan sonra sağ elde bir marş düşmesi var ona sadece 5 sn kadar basıyoruz ve aynı anda hafif gaz veriyoruz.gazı motosiklet boştayken çok fazla açmayın çünkü motosikletinizi sıfır km olarak aldıysanız 1000-1500 km kadar rodaj süreniz olacaktır sibop, sekman,gibi malzemeler daha yuvalarına tam alışmadığı için arıza yapabilir.

Evet artık motosikletimiz de kontak açıp marşa bastık hafif hafif gaz açıp kapatıyoruz. motosikletin sağlıklı olarak çalıştığından emin oluyoruz. soğuk havalarda marşa basmadan önce jikle açmanız gereke bilir. jikle motosiklete ilk çalıştırmada normalden daha fazla benzin gitmesini sağlar ve soğuk havalarda kolay bir çalışma imkanı veirir. sıcak havalarda veya yolculuk ettikten sonra jikle açmanıza gerek yok . ve sürüş anında motor ısındıktan sonra jikle muhakkak kapatılacak.
Bu aşamada motosikleti birkaç defa kontak kapatıp açarak tekrar tekrar marşla çalıştırıyoruz. çünkü her motosikletin marş için basit tama kendi özel bir algoritması vardır bunu iyice kafamıza yerleştiriyoruz.
Şimdi vites boştayken motosikletimiz çalışıyor. Sol elde debriyajı sonuna kadar sıkıyoruz. Sol ayağımızla ( sağ ayak yerde) yukarıdaki resimde görülen vites kolunu bir kez aşağı basıyoruz bu arada(debriyaj sıkılı kalacak ) hafif bir tıkırtı duyulacak şuanda motosikletiniz birinci vitese geçti ve harekete hazır.
DEBRİYAJ HALA SIKILI;
SOL AYAĞIMIZI DA YERE KOYUYORUZ, ÖNCE SÜRME HAZIRLIĞI YAPACAĞIZ VE BASİT VE KISA BİR SÜRME YAPACAĞIZ VE BU KONU BİTECEK,

MOTOSİKLETİN DÜZ VE YERE DOKSAN DERECE DİKLİKTE OLDUĞUNDAN EMİN OLUYORUZ. BU ÇALIŞMAYI BOŞ VE DÜZ BİR ORTAMDA YAPIN.
MOTOSİKLETTE DÜZ OTURUYORUZ OMUZLARIMIZ DİK, KARŞIYA BAKIYORUZ. DEBRİYAJ SIKILI VE BİRİNCİ VİTESTE, ŞİMDİ DEBRİYAJI ÇOK KONTROLLÜ BİR ŞEKİLDE BİRKAÇ MİLİMETRE BIRAKIYORUZ MOTOSİKLET HAFİFÇE HAREKET EDİYOR TEKRAR SIKIYORUZ. KAVRAMA DEDİKLERİ BU AN İŞTE DEBRİYAJI HAFİFÇE BIRAKTIĞINIZ ANDA MOTOSİKLETİN İLERİ DOĞRU GİTMEK İSTEDİĞİ AN'A KAVRAMA ANI DİYOR BU EGZERSİZİ DEFALARCA YAPIN VE BU ARADA ASLA GAZ VERMEYİN SADECE DEBRİYAJI MOTOSİKLET BİR KAÇ SANTİMETRE İLERİ GİDENE KADAR BIRAKINIZ ( ASLA TAMAMEN BIRAKMAYIN DEBRİYAJI ASLA) MOTOSİKLETİNİZ STOP EDEBİLİR ÖNEMLİ DEĞİL, SİZ BU EGZERSİZİ BİR ÇOK KEZ YAPIN TEKRAR ÇALIŞTIRIP. VE MOTOSİKLETE GAZ VERMEDEN HER SEFERİNDE DEBRİYAJINIZI BİRAZ DAHA BIRAKARAK MOTOSİKLETİNİZİ KONTROLLÜ BİR BİÇİMDE BİRKAÇ METRE KADAR SÜRÜN VE TEKRAR DEBRİYAJI SIKARAK YAVAŞLAYIN GEREKŞYORSA SAĞ ELDEKİ ÖN FRENE BASARAK YAVAŞLAYIN. ( BU EGZERSİZDE AYAKLARINIZLA DA DURABİLİRSİNİZ)
Evet az da olsa motosiket ile ilk sürüşümüzü yaptık görüldüğü gibi öyle korkulacak çekinilecek birşey değil kuralalra uyarak yapıldığında çok kolay öğrenebileceğiniz bir sürme şekli var motosikletin bir sonra ki başlıkta uzun süreli sürüşleri ve vites kombinasyonlarını anlatacağım.