Bilmek istediğin her şeye ulaş

Camilerde Cuma Namazı öncesi neden selâ okunur?

İslam inancına göre Cuma günleri Peygamber'e sık salavat getirmek sünnet ve sevaptır. Peygamber zamanında müezzinlerin cuma günleri yüksek sesle salavat getirmeleri uygulaması yoktu. Fakat herkesin cuma günü Peygamber efendimize salavat getirmesi sünnettir. Bu bakımdan cuma günleri müezzinlerin minareden yüksek sesle salavat getirmeleri, hem insanların salavat getirmelerini hatırlatmak yönünden hem de yoğun olarak çalışan insanlara cuma namazını hatırlatmaları yönünden bir uyarı niteliğindedir.
  • Paylaş
Müslümanların -bana göre- en büyük iki hatası:

1. Basit olan dini ayrıntılara boğarak yaşanamaz hale sokmaları.
2. Gereksiz süslemelerle dinin doğasındaki rahatlatıcı sadeliği katletmeleri.

Sorduğunuz soru ikinci kısma girmektedir.

Kur'an-ı Kerim'de yer alan "Allah ve melekleri peygambere salat eder ey müminler sizlerde peygambere salat edin" (Ahzap 56) ayetini yanlış anlayan Türk İslam sentezcileri bu "salat" meselesini önce "salavat"a çevirmiş ardından bunu o kadar abartmışlardır ki... anlatmaya kalksak buradan Satürn'e yol olur. Neyse.

Bir kere İslam'ın çıkış noktası olan Arabistan'da ve Araplarda bu adet YOKTUR!

Bu önemli bir bilgi!

Araplar, Allah dışında başka hiç bir şeyi övmemeye, yüceltmemeye azimlidirler. Takdir edilecek yanlarıdır bu.

İslam'ın çıkış noktası olan Araplarda bu adetin olmaması ve bu adetin Türk İslam sentezcilerine ait olması (aynen kandil geceleri, mevlit geleneği vb gibi) meselenin dinin bizzat kendisiyle değil YORUMUYLA alakalı olduğunu bizlere göstermektedir.

Şahsen Cuma günleri ya da Perşembe geceleri cami megafonlarından okunan salânın gereksiz olduğu düşüncesindeyim. Yukarıda da bahsettiğim gibi Peygamberimize salavat getirme olayınında abartıldığı ve hatta suyunun çıkartıldığı kanaatindeyim.

Kitaplarda bile "Hz. Muhammed" yazısının hemen ardında (sa), (sav), (sallallahu aleyhi ve sellem), (aleyhisalatu ve sellem) gibi salavatların yazılması bunun en açık göstergesidir.

Bir insanın ellerini açıp peygamberine dua etmesi kabul edilebilir. Lakin her "Hz. Muhammed" lafzından sonra çeşitli salavatlar döktürmenin ve hatta bunu kitaplara aktarmanın gereksiz olduğuna inanıyorum.

Bu arada merak edip soranlar olabilir: "Peki Ahzap 56'daki emri nasıl anlamalıyız?"

Sala kelimesinin bir çok anlamı var. En meşhur üç tanesi Namaz, Dua ve Destek. Bu ayete ilk iki anlam oturmamaktadır. Şöyle:

"Allah ve melekleri peygambere NAMAZ kılar ey müminler sizlerde peygambere NAMAZ kılın" (Ahzap 56)

"Allah ve melekleri peygambere DUA eder ey müminler sizlerde peygambere DUA edin" (Ahzap 56)

Allah'ın peygamberine duasını bir kaç saniye hayal ediniz! Allah ellerini açmış ve "Ey BEN Peygamberime sağlık, sıhat, afiyet, bereket ver!" OLDU MU? Olmadı!

Görüldüğü üzere Namaz ve Dua anlamları SALAT kavramının yerini tuta-ma-maktadır.

Şimdi bir de şöyle okuyalım:

"Allah ve melekleri peygambere DESTEK OLUR ey müminler sizlerde peygambere DESTEK OLUN" (Ahzap 56)"

Gördüğünüz üzere bu anlam ayetin içine yakıştı. Makul ve mantıklı hale geldi ayet.


Sağlıcakla ve tebessümle kalınız.
  • Paylaş
Sonraki Soru
HESAP OLUŞTUR

İstatistikler

1803 Görüntülenme3 Takipçi2 Yanıt