Bilmek istediğin her şeye ulaş

İyi bir kısa hikayeye başlama yolları nelerdir?

Bu sorunun genel geçer, hap şeklinde bir cevabı olabileceğine ihtimal vermiyorum.
Benim birkaç kısa hikayem var. Aslında hemen hepsini masal tarzında yazdım. Onlar da bütün sihrin ötesinde giriş, gelişme ve sonuç olmak üzere üç bölümden oluşuyorlar. Yazacaklarım bir yerden aldığım bilgiler değiller sadece kendi kullandığım ve diğerlerinde gördüğüm tekniklerden bahsedeceğim.

Öncelikle girişteki mizansen önemli. Ortamı, kendi ve okuyucunun gözünde canlandırabilmeli yazar. Burada, şahısların ya da şahıs ve eşyanın arasında geçen herhangi bir ilişkiden başlanabilir; mahal şahıs ya da eşyaların herhangi biri tasvir edilebilir. Aslında şahıs tasviri yapılacaksa esas oğlan ya da kız tasvir edilmeli (bir keçi ya da ağaç da olabilir tabii). Bir eşya da tasvir edilebilir... Bir balta, bir kaşık, bir olta, ne olduğunun önemi yok esas şahısla bir bağlantısı olmalı. Bunun yerine tabii ki hikayenin, gerilimi yüksek bir sahnesi de başlangıçta anlatılabilir ve ardından, gerilimi de kaybetmeden, ilk takdim edilmesi istenen şahıs, mahal, eşya, ilişki tasvirlerine girilebilir. Okuyucuya, ilk bir kaç cümlede öncelikle işlerin oraya nasıl vardığını merak ettirmek gerekir tabii ki. İlk sahne çarpıcı bir sahne olmalı; şok, ruhani, manzara, şairane, aşk, porno, ne isteniyorsa artık. Ondan sonra başlangıç tasvirlerine girilebilir. (Bunu denedim çok hoş bir efekti oluyor.) Mahaller, şahıslar, eşyalar, ilişkiler. Nasıl başlanacağı tabii ki yazara kalmış bir şey. Sadece fikir olur diye yazdım. İlişkiler zaten yazarı gelişme bölümüne bağlayan öge olur.

İlişkiler geliştikçe mahaller, şahıslar ve eşyalar da artar. Hepsini hikayenin uygun yerlerinde (sanatsal süslemeleri yazara kalmış bir şey tabii ki ama) oldukça detaylı tasvir etmek gerekir. Burada tasvirin çok uzadığı görülüyorsa çok uzatmamak amacıyla sanattan biraz feragat edip tasviri ya da tasvirleri daha nesnel bir bakış açısıyla yapmak gerekebilir. İlişkilerin gelişimini anlatırken sürekli problemler üretip onları çözüme götürmek ya da götürmemek gerilimi yüksek tutar. Küçük problemler, küçük çözümler gelişme bölümünde olabilir. Ya da tüm problemlerin çözümü sonuç bölümüne bırakılabilir. Çözümler gelişme bölümünde olmasa da olur. Sadece, problemleri üretip çözdükçe ve diğer problemlerin çoğu mevcut kaldıkça gelişme bölümü uzatılabilir.

Sonuç bölümünde ise okuyucuyu şaşırtacak bir şeyler olmalıdır. Problemler önem sırasına göre çözülmeli yani, yazarın önem sırası diyorum; en önemsizden en önemliye doğru tüm problemler çözülmeli ya da önemli, merak uyandıran bir tanesi ikinci hikayeye bırakılmalı. Devamı yazılmayacak ise; sürreal bir tepki de arzulanmıyorsa gerçekten tüm problemler çözülmeli. Çözülmeli derken birileri ölebilir, sevişebilir, ya da hep korktuğu bakkal dükkanına girip bir sürprizle karşılaşabilir, tamamen yazarın ürettiği problemlere bağlı.

Genel olarak, aşırı uzunlukta mahal, eşya ve kişi (gerilimi en azdan en çoğa doğru) tasvirlerinden tansiyonu düşürmemek amacıyla kaçınmak gerekir. ("O tasvirlerde bile gerilim yaratacak sözcüklerim mevcut." derse yazar tabii onlar da uzatılabilir.) Onların yerine daha çok ilişkiler ve eylemler yani hareket tasvirleri gerilimin düşmesini engelleyecektir. Hikaye için seçilen zaman aralığı bir kaç nesle yayılıyorsa eğer, şahısların yaşları ve hikayenin geçtiği zaman dilimlerinde neler yaptıklarını bir tablo haline getirmek yazara yararlı olur. Bir de bazı insanlar, hikayelerini yazmadan önce taslak çıkarıyorlar ve o taslağı süslüyorlar. O da bir yöntem, sanatı unutmadıkça. Giriş bölümünde şahıslar, eşyalar, mahaller ve tüm bunların ilişkileri yazılıyor. Gelişme bölümüne yeni gelen şahıs, eşya, mahal ve ilişkileri ayrıca tabii ki özel olarak ilişkilerindeki gerilimleri ve oluşan problemler yazılıyor. Sonuç da adı üstünde sonuç, tümünün çözüldüğü bölüm. C:

Tabii bunların hepsinin ötesinde söz gelmeli ki müzik oluşsun. Önce bir hikayeniz olmalı! Burada da işin kolayı var C: , edebiyatta çalmak etik ve serbest. Eğer kafanızda bir hikaye yoksa yine de yazmak istiyorsanız. Bir masalı, bir hikayeyi alıp oradaki şahısları siz ve çevrenizdeki şahıslarla değiştirebilirsiniz hatta isimleri de benzer (kesinlikle aynı olmamalı; şahsi düşüncem) tutmak hoş oluyor. Mahalleri ve eşyaları da bu şahıslara uyarlayabilirsiniz. İlişkilerin de otomatikman değiştiğini göreceksiniz. Böylece kolayca, yapısı tescilli bir hikayeniz olur.

Aslında, bunların hiçbirini ciddiye almayın, oturup yazın demek isterdim C:

inploid.com/t/kisa-hikayeler-yazmayi-nasil-ogrenebilirim

İlgilenenlere iki kısa hikayem:
  • Paylaş
Bunun tekniğini söylemek çok saçma olur. İyi bir kısa hikaye yazmak için bir çok kötü kısa hikaye yazmak zorundasınız. İnsanlar hep mükemmel şeyler yazmayı amaçlıyor ve kendilerini bir şekilde sınırlıyorlar. Sadece yazın ve devam edin derim. :)
  • Paylaş
İyi bir kısa öykü giriş gelişme ve sonuç bölümlerinde konuyu sakız gibi uzatmadan kurgusal özellikler bol bol kullanılarak okuyucuda bir daha okuma isteği uyandıran hikayelerdir.
  • Paylaş
Sonraki Soru
HESAP OLUŞTUR

İstatistikler

1109 Görüntülenme5 Takipçi3 Yanıt

Konu Başlıkları