Bilmek istediğin her şeye ulaş

Sürdürülebilir mimarlığın hakim olduğu en beğendiğiniz mekanlar nelerdir?

Mimari
Araştırdıklarımdan en çok beğendiğim : Sürdürülebilir Bir Çöl Evi, California, A. B. D.
Binanın sahipleri sürdürülebilir malzemeler ve enerji tasarruflu özellikleri olan yapı yapmaya hazır olduklarını söyledikten sonra mimarlar, mevsimler boyunca rüzgarın yönünün ve güneşin açılarının sebebi olarak yapıyı yönlendirirler. Sonra özerk özellikleri ile yapıyı çalıştırırlar.

Bu biyonik evler bazen çarpıcı bir fiyata erişebilirler (Fakat böyle olmak zorunda değildir) ve deposuz su ısıtıcıları, fotovoltaik güneş panelleri ve enerji tasarruflu aydınlatma gibi eko-bilinçli özellikleri aracılığıyla kullanım maliyetlerini azaltırlar.
Mimari

Çölde yaşamın zor olması, çevrede yeterince yeşillik olmayışı ve çok yüksek sıcaklığa maruz kalma kesinlikle 'evim güzel evim' dışındaki bütün sevimliliği uzaklaştırabiliyor. Mimar Lloyd Russell bu projeyle modern mimari ile çöl yaşamını birleştirmiş. Ev sahiplerinin konfor gereksinimlerine cevap verecek bir çöl evi inşaatı görevini üstlenmiş. California'da Pioneertown'ın kalbinde inşa edilen bu proje "üst düzey çöl evi" olarak adlandırılmış. Bu basit ve sürdürülebilir çöl evi, yeni stil çiftlik evinin yaşam biçimini alan bir çekirdek aile konutudur. Sürdürülebilir işlevsellik ve stili ile çekirdek aile konutu, minimalist modern mimarlık ile bu ev, deniz seviyesinden 4500 metre yükseklik üzerinde, yerinde inşa edilmiş.
Mimari


Projedeki en önemli şey, şık iç yerleşim düzeni veya fantazi cepheler değildir, çelik bir kanopidir. Çarpıcı çelik kanopi evin ana korunağını oluşturuyor, bunun altında da eko-ev şeklini alıyor. Ana yapının üstüne konan bu büyük metal kanopi, evin içindeki ısıyı kontrol etmeye yardımcı oluyor ve üç amaca hizmet ediyor. Bir, gölgelik olarak; iki, güneş ışınlarını yansıtıyor. Gün boyunca kanopi aşırı güneşi dışarda tutuyor ve serin çöl gecelerinde evin çevresinde ılık havanın bir kısmını muhafaza ediyor ve son olarak ana yapının içine serin esinti sağlamak için arasından geçen rüzgara olanak sağlıyor. Böylece hava sirkülasyonunu ve pasif soğutmayı olanaklı kılıyor. Bunun dışında çelik kanopi dizaynı sert havadan, yağmur gibi sıcak hava iklim ortamlarından evi koruyor ve kar, kanopi ile daha da yumuşatılabilmiş oluyor.
Mimari
Ev, paslanmaz oluklu çelik cephe kaplaması ile modern ve geniş açılan camları ön plana çıkarıyor. Bunlar dış mekanı iç mekana kazandırmak ve daha fazla serin iç mekan için geniş kaydırılan camlardır. Tasarım trendi bakımından ev çok basittir. Büyük kapıları ve penceleri sayesinde çok güzel bir açıklığa sahiptir. Bu aslında çölde olmasına rağmen evin içinde havadar bir algı yaratıyor.
Mimari
Projedeki en önemli şey, şık iç yerleşim düzeni veya fantazi cepheler değildir, çelik bir kanopidir. Çarpıcı çelik kanopi evin ana korunağını oluşturuyor, bunun altında da eko-ev şeklini alıyor. Ana yapının üstüne konan bu büyük metal kanopi, evin içindeki ısıyı kontrol etmeye yardımcı oluyor ve üç amaca hizmet ediyor. Bir, gölgelik olarak; iki, güneş ışınlarını yansıtıyor. Gün boyunca kanopi aşırı güneşi dışarda tutuyor ve serin çöl gecelerinde evin çevresinde ılık havanın bir kısmını muhafaza ediyor ve son olarak ana yapının içine serin esinti sağlamak için arasından geçen rüzgara olanak sağlıyor. Böylece hava sirkülasyonunu ve pasif soğutmayı olanaklı kılıyor. Bunun dışında çelik kanopi dizaynı sert havadan, yağmur gibi sıcak hava iklim ortamlarından evi koruyor ve kar, kanopi ile daha da yumuşatılabilmiş oluyor.
Mimari
Dış alanını belirgin bir şekilde çerçeveleyen mimariyle mevcut yüzölçümünden ev daha büyük görünmüş. İç ve dış mekanlar için gri su geri kazanımından faydalanılmış. Evde aynı zamanda daha az gaz tüketen ve geleneksel su ısıtıcısından daha uzun ömürlü olan deposuz bir su ısıtıcısı kullanılmış.

Özetle binanın özellikleri;

. Gri su gerikazanımı
. Deposuz su ısıtıcısı
. Metal dış cephe kaplaması
. Isı kontrol kaplamalı cam (Low-E)
. Beton plak
. Gölgelik yapı
. Çift sifon tuvaletler
. Led dış mekan aydınlatması
. Banyo için yeniden kullanılan galvanizli su depoları
  • Paylaş
Sürdürebilirlik kavramını nasıl anladığımı belirterek başlayayım.
Tek cümlelik bir tanım mümkünse eğer; İnşaat ve işletme maliyeti düşük bir yapı sürdürebilir bir yapıdır. Günümüzde enerji maliyetlerinde tasarufa gidecek ve dolayısıyla yapının sürdürebilirlik kriterine yapılacak her müdahale, yapıyı aynı zamanda ekolojik bir kategoriye de sokuyor, fakat burada dikkat edilmesi gereken bir nokta yapının kendisini amorti etme süresi.
Uygulanacak fotovoltaik paneller veya gri su arıtma sistemlerinin uygulama maliyetleri ile işletme maliyetlerinin karşılaştırılıp nasıl bir fayda sağladığının hesaplanması gerekiyor. Bu arada bahsedilen teknolojilerin üretim aşamasındaki anti ekolojik üretim yöntemininde sebep olduğu ironiye bende hala bir mana getirebilmiş değilim.

Aşağıdaki örnek biraz ütopik bir tavra ait olabilir ama böyle bir örneğin de varlığını akıldan çıkarmamak gerekir.

bianet.org/biamag/cevre/138629-adim-adi...

Mimari
Alakır Nehri Kardeşliği antikapitalist mimari yaklaşımıyla inşa ettiği "ekolojik ev"in yapım aşamalarını adım adım gösteren bir rehber yayınladı. "Başka bir mimari mümkün" mottosuyla yola çıkan iki "Alakırlı" yuvamızı "Yuva" adını verdikleri evlerini arazilerinden elde ettikleri taş, toprak, çalı, gübre, ağaçtan ve en yakın yerleşimin atıklarından topladıkları kapı, pencere, tahta, lavabo, lastik, musluk, camlarla yaptılar. Zaman darlığından bir miktar hazır malzeme de kullandılar. Malzeme seçerken "en yakın malzeme, en doğru malzemedir" prensibine uydular. İki kişi günde sekiz saat çalışarak 74 günde inşaatı tamamladılar.
Yerin seçimi
Yuva'nın sırtını kuzey-güney doğrultusundaki bir vadide bulunan arazinin kuzeyindeki tepeciğe vermişler. Böylece kuzeyden gelen soğuğa karşı korunaklı ve güneyden gelen kış güneşine karşı açık olarak yerleşerek, ısınma, havalandırma ve aydınlatma tüketimini en aza indirmişler.
1- Yer tefsiyesi
Mimari
Kuzey sırtına yerleştireceğimiz 'yuva'nın su basmanı için, kuzeydeki eğimi kazdığımızda çıkan toprağı, yakınlardaki büyükçe taşlarla ördüğümüz güney yamacındaki sete doğru sererek kotu eşitledik. Tefsiye (temizlik) sırasında kestiğimiz çalıyı ve artan taş ve toprağı inşaatımızda kullanmak üzere ayırdık. Kuzey yamacının açılan toprak yüzünü taşla örerek sabitledik.
2- Yer planı
Beş metre çapında bir daire (yaklaşık 20 mt²) olarak tasarladığımız Yuva'nın oturacağı yeri, yönleri ve direklerin yerlerini külle işaretledik. Banyo ve tuvaletin dışarıda olduğu yuvamızın büyüklüğünü, hem inşa hem de yaşam aşamalarında, çocuklu bir ailenin, maksimum huzuru ve sağlığı ile minimum enerji ve ürün sarfiyatı ölçütleri belirledi.
Mimari
3- Direklerin yerleştirilmesi
Mimari
Kesilerek kabukları soyulan, yörenin hakim ağaçlarından pırnal meşedireklerinin toprağa girecek 60-70 cm'lik kesimleri, yine yörenin hakim ağaçlarından kızılçamların çırasının ateşiyle kararacak kadar yakıldıktan sonra, açılan çukurlara etrafları taşlarla iyice sağlamlaştırılarak yerleştirildi.
4- Su basmanı
Etraftaki büyükçe taşlarla, direkler hizasından 20-30 cm yüksekliğinde oluşturulan çemberin içi, önce büyükçe taşlarla, sonra çakılla ve son olarak da çakılların arasını dolduracak şekilde toprak serilip tepilerek tesfiyelendi.
Mimari

5- Duvar kalınlaştırıcı direklerin yerleştirilmesi
Duvarları istediğimiz kalınlığa getirmek için, kesilerek kabuğu soyulan meşe pırnalı ağaçları, 2-3 yerlerinden telle bağlanarak direklere sabitlendi.
6- Duvar kalıbının oluşturulması
Mimari
Etraftan kesilen zakkum dalları, direklerin arasına paralel olarak 20-30 cm aralıkla, içten ve dıştan olmak üzere, çatı direkleri hizasına kadar (kapı ve pencere yerleri hariç) çakıldı.
7- Duvar kalıplarının çalıyla doldurulması
Mimari
Tesfiye için kesilen çalılar ve direkler için kesilen ağaçlardan kalan dallar, pencere ve kapı yerleri kabaca açık bırakılacak şekilde, zakkumlarla oluşturulan duvar kalıplarının içine iyice sokuşturuldu.
8- Pencerelerin yerleştirilmesi
En yakın yerleşim yerinin atıklarından (yıkılan bir bina, hurdalık, çöplük... ) bulunan uygun pencereler, yataklarında teraziye getirilerek, tahta ve dal parçalarıyla direklere çakılıp sabitlendi.
9- Duvar çamurunun hazırlanması
Tesfiyeden çıkan toprağı (elenmeden, sadece büyük taşlardan ayıklanmış), mercimek hasadından kalan sap ve samanla (buğday... Samanı da olur) ve etraftaki çam iğneleriyle (benzerleri de olur) karıştırıldıktan sonra su ekleyerek, iyice yapışkan (ne çok sulu ne çok katı) hale gelinceye kadar ayakla çiğneyip 1 gece demlenmeye bıraktık.
10- Çalı duvarlarının çamurla sıvanması
Mimari
Çalılar, içten ve dıştan, gerekli görünen boşluklar taş parçalarıyla dolgulanarak, çamurla sıvandı. Böylelikle iç ve dıştan yapılan sıvanın ortasında kalan çalıdan boşluk, iç etkenlerin dışarıya, dış etkenlerin de içeriye olan etkisine karşı yalıtım görevi görür.
11- Çatı direklerinin yerleştirilmesi
Mimari
İnce uçlarının çapı en az 15 cm olacak şekilde kesilip kabukları soyulan çam direkler, 'mandala' çatı sistemine göre yerleştirildi. Mandala çatı sistemi, yuvarlak formlu yapılarda, orta direk kullanmadan ağır toprak çatıları taşıyabilecek imkan sunar. Ayrıca mandala çatı, isteğe bağlı olarak, istenilen büyüklükte, tepeden ışık girişini sağlayacak bir cam yerleştirme olanağını da verir. Biz, atık olarak bulduğumuz bir kamyon lastiğini ölçü olarak kullanarak cam yerleştireceğimiz tepe boşluğunu ayarladık.
İstenilen çatı yüksekliği boyundaki bir destek direk, istenilen tepe açıklığının izdüşümünün kenar çizgisine yerleştirilerek, çatı direkleri sırayla tepe açıklığının dairesini oluşturacak şekilde birbirinin üstüne yerleştirilir. Direklerin her biri diğerinin üstüne yerleştirildiğinde bir telle kaymaması için sıkıca bağlanır. En son direk, ilk direğin altına sokulduktan sonra taşıyıcı direk çekilip alınarak mandala çatı direklerinin sıkışarak oturması sağlanır. İyice sıkışarak oturan direkler isteğe bağlı olarak büyük bir çiviyle birbirlerine çakılabilinir. Son olarak, saçaklarda ve tepede fazladan uzayan direklerin uçları kesilir.
12- Çatı tahtalarının çakılması
Mimari
Kısıtlı zamanımızdan dolayı biz hazır tahta almak zorunda kaldık. Ancak atık inşaat tahtaları ve benzer malzemelerle de çatı örülebilinir.
13- Duvarların son sıvası
Son sıvadan önce pencereler gibi kapımızı da yerleştirip sabitledik. Duvarlar tamamen kuruduktan sonra oluşan çatlakları kapatarak son rötuşları yapmak için, dış duvarları sadece elenmiş topraktan hazırladığımız çamurla sıvadık. İç duvarlarının sıvasını ise üç birim elenmiş toprağa, bir birim taze inek gübresi, bir birim yanımızdan akan nehrin kenarlarında bulunan kilden ve ¼ birim de bulunduğumuz yöreye özgü bir toprak çeşidi olan aktoprağı ekleyip suyla karıştırarak elde ettiğimiz bulamaçla yaptık. Bu sıva kuruduktan sonra duvarları hafifçe ıslatarak bir deri parçasıyla sırladık. İç sıva için, elenmiş toprakla taze inek gübresi karışımı yeterli olmakla beraber, yöreye özgü tutucu ve sağlamlaştırıcı doğal malzeme ve tekniklerle sıva zenginleştirilebilinir.
14- Çatı izolasyonu
Mimari
Çatıya döşeyeceğimiz malzemeleri tutması için önce çatının saçaklarına kapak tahtaları çaktık. Çatı malzemelerini sermeden önce, son olarak da tepe penceremiz için bulduğumuz atık kamyon lastiğini, çatı direklerini içine alacak şekilde yerleştirip direklere vidalayarak sabitledik. Üzerine de, lastiği kaplayacak büyüklükte bulduğumuz atık kalın bir camı silikonla yapıştırdık. Tavan tahtalarının üzerini ilk olarak, bir nalburda bulduğumuz ve elinde kaldığı için ucuza verdiği (120tl), hava geçirgen bir su yalıtım malzemesiyle döşedik. Bu, şartta olmamakla beraber, üzerine döşeyeceğimiz doğal malzemelerde oluşabilecek bir soruna karşı, deneyimsizliğimizden ötürü bir sigorta olarak düşünüldü.
Bu malzemenin üzerine etraftan kestiğimiz sazları, onun üstüne topladığımız çam iğnelerini, onun üzerine de aynı duvarın ilk sıvasında olduğu gibi hazırladığımız çamuru 5-10 cm kalınlığında olacak şekilde serdik. Çamur tamamen kuruduktan sonra oluşan çatlakları kapatıp son rötuşları atmak için, iç duvarların son sıvasında kullandığımız karışımla çatıyı sıvadık ve kuruduktan sonra su yalıtımı için atık sıvı yağla fırçaladık. Çatı, ideal olarak her yıl, yaz sonu kışa girmeden bir bezle son sıva karışımının bulamaç haliyle bir kez silinmelidir.
15- Yer tahtasının çakılması
Tesfiyelenen toprak zemine 50 cm aralıkla yerleştirilen 5 cm x 10cm tahtaların araları toprakla doldurulup tepildikten sonra haşerata karşı meşe külüyle kaplandı ve yer tahtaları çakıldı.
Ahşap yerine, iç duvarlar için kullanılan son sıva karışımı serilerek de zemin toprak bırakılabilinir.
16- Kuzey duvarının gömülmesi
Mimari
Yuva'nın kuzey duvarıyla arkasında kalan taş duvarın arası, drenaj oluşturacak şekilde taşla doldurulup üzerine toprak serilerek tepildi. Böylece kuzeyden gelen soğuklara karşı ev korunmuş oldu. Oluşabilecek rutubet, taş drenajla engellendi. Tercihen, dolgu yapılmadan, bir soba borusu, yere paralel olarak, bir ucu evin içinde yerden 20-30 cm yüksekliğe denk gelecek şekilde hafifçe çıkartılıp, diğer ucu ise haşeratın girmesini önleyecek şekilde sineklik teliyle kapatılmış olarak taş drenajın içine doğru yerleştirilirse, borunun evin içindeki ucuna takılacak olan bir kapağın yazın açılmasıyla sağlanacak serin hava akımı havalandırma görevi görecektir.
17- İç yerleşim
Mimari
Kış gündoğumu ve batımı ışığına göre yerleştirdiğimiz kapı ve pencereler, bize iç kullanım için yol gösterici oldu. Vadiye hakim rüzgarlara karşı güneybatı yönünde yerleştirilen kapıdan girişin hemen soluna mutfak tezgahını ve lavaboyu yerleştirdik. Böylelikle batı penceresinin önüne oturan mutfak tezgahına gelen akşamüstü ışığı, akşam yemeği hazırlıkları sırasında doğal aydınlatma sağlamış oldu. Lavabodan çıkan atık su, kimyasal bir temizlik malzemesi kullanılmadığından, bir boru aracılığıyla evin önündeki bahçe sulamasına yönlendirildi. (permakültür)
Mutfak tezgahının sağına, kuzey duvarının önüne, mutfak tezgahı hizasına kadar yükseltilmiş bir kaidenin üstüne, kuzine soba yerleştirildi. Böylelikle hem yemek hazırlığı sırasında kolaylık hem de yuva'nın kış güneşine maruz kalamayan kuzey tarafının da ısınması sağlanmış oldu. Sobanın sağındaki küçük bir alan odunluk olarak düzenlendi. Odunluğun sağına, kuzeydoğu cephesine, elbise dolabı/kitaplık çakıldı. Doğu penceresinin önüne yatak konuldu.
Kış güneşini en çok alan güney pencerelerinin önüne oturma yeri ve yemek masası yerleştirildi. Kapının soluna askılık/ayakkabılık çakıldı. Müzik aletleri, çatı direklerinin arasına çakılan tahtaya asıldı. Çatıyla duvarın birleşim yerleri raf olarak değerlendirildi. Mutfak tezgahının altı mutfak malzemeleri için ayarlandı. Yuvanın ortasına, tepe penceresinin altına, bebeğin beşiği konuldu.
Maliyet
Mimari
Yaklaşan doğum ve kış koşulları nedeniyle kısıtlı zamanımızdan dolayı, atık olarak bulmak için fazla zaman ayıramayıp satın almak zorunda kaldığımız bazı malzemeler dışında bu ev '0' maliyetle de yapılabilinir.
Biz, hazırdan aldığımız tahtalara yaklaşık 1.000 TL ödedik. Yuva'nın kabası için 1.500 TL, toplamda ise iç/dış her şey dahil 2.250 TL (1000€) para harcamış olduk.
  • Paylaş
Sonraki Soru
HESAP OLUŞTUR

İstatistikler

363 Görüntülenme3 Takipçi2 Yanıt